4 hjulskontroll/innstilling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

4 hjulskontroll/innstilling

Post by uggla »

Hei.

Ifbm. mitt nye understell skal jeg ta en full kalibrering av camber/spissing/toe etc.
Mistenker dette for å være litt på tur da FM fjærene senker noe.

Jeg har lest litt om forskjellige innstillinger bla:

FM: http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
Miq's på miata.net: http://www.miata.net/garage/align.html
og litt generelt her:
http://www.miata.net/garage/alignment/index.html

Det jeg lurte på var, hva er deres erfaringer?
Noen som har prøvd noen av disse (eller) lignende oppsett?

(Nå forutsetter jeg at jeg får tak i mannen bak tidl. Forstillingsspesialisten eller et annen kyndig verksted til å "gjøre som de får beskjed om".
Mao. ikke Nordhagen på Storo (ref tidl. tråder... :roll: ) )
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

spørs litt hva du ønsker å bruke bilen til.. og dekktype

-1.5 camber foran. org spissing eller 0 spissing, og org spissing bak, -2grader camber er greit gateoppsett på en bil som kjøres aktivt, og ser litt banebruk innimellom..

kjører du kun jobbkjøring, lite/ikke bane, og sjelden leker på småveier blir det for mye camber igjen..

for max grep osv skal man gjerne ha mye mer camber foran enn de fleste oppsett du finner på nett til mx anbefaler.. men dette går på bekostning av bremsing rett fram, sporing og er rett og slett ikke no vits på en gatekjørt bil
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Blir nok mest gatekjøring og en autoslalom eller 5... :D

Kjører med "sportslige" Goodyear Eagle F1 GDS3 dekk (195/50-15) og har nok en aktiv kjørestil.
Men jeg er ikke interessert i å ofre bremseegenskaper og rettfram-stabilitet da det er den eneste bilen jeg har og brukes hele året.
Jeg er nok ute etter ett godt kompromiss...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

innstillingene over er noe jeg og flere har testet på gate og noe bane, det funker supert.. alt hjelper, så lenge du har hissigere vinkler enn det mazda mener.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Er de vinklene jeg kommer til å kjøre med iallefall.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Ej kjørte på det oppsettet før som harald nevnte. Kjempefornøyd, så lite tar ikke noe betydelig bremse egenskaper etter min erfaring.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Kjører også med tall ganske nærme det Harald skriver. Icehawk er vel en på miata.net som kaller seg, ga de tallene han annbefalte til de som skulle ta justeringa, og er godt fornøyd med slik det blei.
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Har kjørt en sesong med oppsett ala det Icehawk har foreslått og må si meg godt fornøyd. Fungerer bra til min bruk av bilen, til fra jobb hver dag og en 6-10 autox/trackdays pr sesong. Men vær obs på at dette er et oppsett med fokus på sport så, så kontant turn inn som dette oppsettett gir kan være uvant i begnnelsen. Ellers ville alle oppsett kreve litt eksprimentering med lufttrykk for å få mest mulig igjen for de.

Dekk slitasjen er heller ikke for gal, R888 mine som var nye i fjor har fortsatt minst en halv sesong igjen :)

Lykke til!
Post Reply