215/35/18. Er disse ulovlige?
Moderator: Styremedlemmer
- MR.Hvaler
- 2000 RPM
- Posts: 224
- Joined: 19 Sep 2007, 01:59
- Location: Hvaler / Østfold
- Status: Offline
215/35/18. Er disse ulovlige?
Heisan.
Vet det ligger masse med info om dekk og felger her, men fant ikke akuratt det jeg trengte.
Jeg ble stoppet i dag. Dem mener på at flegene og dekka mine har for stor "rulledim."
Er det noen her som kan mye om dette? Og kansje hjelpe meg om hvordan eller om jeg kan få dem godkjente? Kjøpte 4 nye dekk i fjor og vil helst beholde dem felgene og dekkene jeg har nå.
Bilen er godkjent for 225/35/17.
Trenger all den hjelpen jeg kan få, jeg kan ikke noe som helst når det gjelder regler på rulledimensjonene...
Vet det ligger masse med info om dekk og felger her, men fant ikke akuratt det jeg trengte.
Jeg ble stoppet i dag. Dem mener på at flegene og dekka mine har for stor "rulledim."
Er det noen her som kan mye om dette? Og kansje hjelpe meg om hvordan eller om jeg kan få dem godkjente? Kjøpte 4 nye dekk i fjor og vil helst beholde dem felgene og dekkene jeg har nå.
Bilen er godkjent for 225/35/17.
Trenger all den hjelpen jeg kan få, jeg kan ikke noe som helst når det gjelder regler på rulledimensjonene...
Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
+/- 5% er lov, så vidt jeg husker.
Med andre ord skal du være safe.
225/35/17 = 1851,3mm
225/35/18 = 1931,1mm
+/- 5% er lov, så vidt jeg husker.
Med andre ord skal du være safe.
225/35/17 = 1851,3mm
225/35/18 = 1931,1mm
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: 215/35/18. Er disse ulovlige?
Nå husker jeg ikke helt hva som er original dim på NB. 195/50-15? Det er uansett det du må bruke som utgangspunkt når du skal regne avvik - ikke den alternative dimensjonen du har der oppe. Fordi den kan være på grensa (dog lovlig) allerede.MR.Hvaler wrote:Jeg ble stoppet i dag. Dem mener på at flegene og dekka mine har for stor "rulledim."
Bilen er godkjent for 225/35/17.
Trenger all den hjelpen jeg kan få, jeg kan ikke noe som helst når det gjelder regler på rulledimensjonene...
225/35-17 er 2,3% større enn 195/50-15, så det er lov.
215/35-18 er 5,5% større enn 195/50-15, så det er ikke en lovlig dimensjon.
(Hvis original dimensjon derimot er 195/55-15 så er begge lovlige - men jeg tviler på at dette er tilfelle.)
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Som jeg sier, du skal gå etter det som er originalt. Alternativ dimensjon er jo allerede 2,3 % større enn originalt. Ellers hadde det jo vært enkelt; bare godkjenne 10-15 sett på rappen som alle øker med 5%. Voila! en MX-5 på 24-tommere og skjermer i filler.MR.Hvaler wrote:Men da er spørsmålet, skal jeg gå etter det som er orginalt eller det som er som "alternativ"?
Har senkesettet mitt og 225/35/17 godkjent i vognkortet
- MR.Hvaler
- 2000 RPM
- Posts: 224
- Joined: 19 Sep 2007, 01:59
- Location: Hvaler / Østfold
- Status: Offline
ok. Så da er disse ulovlige... ARG.
Det er Mazda som skal gokjenne disse felgene og dekka. Er det noen mulighet for å få disse godkjent i det hele tatt? eller har jeg alt tapt dette slaget?
Det er Mazda som skal gokjenne disse felgene og dekka. Er det noen mulighet for å få disse godkjent i det hele tatt? eller har jeg alt tapt dette slaget?
Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
- MR.Hvaler
- 2000 RPM
- Posts: 224
- Joined: 19 Sep 2007, 01:59
- Location: Hvaler / Østfold
- Status: Offline
Tidligere eier har fått dette godkjent og satt på 18". Har ingen anelse hvorfor...biXen wrote:Hva er da poenget med å få det i vognkortet?
215/35/18 er en ekstremt merkelig dim, så det er ikke rart det ikke går.
Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
18" i seg selv er ingen umulighet... men da blir det ikke mye gummi igjen for å ikke overskride maks rulleomkrets/diameter.MR.Hvaler wrote:Tidligere eier har fått dette godkjent og satt på 18". Har ingen anelse hvorfor...biXen wrote:Hva er da poenget med å få det i vognkortet?
215/35/18 er en ekstremt merkelig dim, så det er ikke rart det ikke går.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- MR.Hvaler
- 2000 RPM
- Posts: 224
- Joined: 19 Sep 2007, 01:59
- Location: Hvaler / Østfold
- Status: Offline
Blir nok å finne nye felger og dekk da
Blir litt vel drøyt med 30m gummi på felgene.
Er ikke det at jeg vil ha 18", men tenkte jeg slapp å kjøpe nye felger og dekk da dekkene er nesten helt nye.
Tusen takk for all hjelpen gutter, setter stor pris på dette

Er ikke det at jeg vil ha 18", men tenkte jeg slapp å kjøpe nye felger og dekk da dekkene er nesten helt nye.
Tusen takk for all hjelpen gutter, setter stor pris på dette

Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Spør du meg?biXen wrote:Hva er da poenget med å få det i vognkortet?
Jeg har aldri forstått poenget med å få skrevet felg/dekk i noe vognkort (såfremt man ikke har bygd om bilen). Original dimensjon står der - og det skal holde. Hvis UP/SVV krangler er det bare å gi dem et kurs i matte/kalkis-bruk... det går kjapt å regne ut.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Igrunn så blir det mer enn det da, profil blir målt i prosenter av bredden, eg kom til 64mm men det tror eg er målt helt opp til selve dekkkanten, for det var ikke så mye når eg hadde 30profil,MR.Hvaler wrote:Blir nok å finne nye felger og dekk daBlir litt vel drøyt med 30m gummi på felgene.
Er ikke det at jeg vil ha 18", men tenkte jeg slapp å kjøpe nye felger og dekk da dekkene er nesten helt nye.
Tusen takk for all hjelpen gutter, setter stor pris på dette

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja. F.eks:StianOppistov wrote:Igrunn så blir det mer enn det da, profil blir målt i prosenter av bredden...
215/30-dekk som du nevnte:
215 mm x 0,30 = 64,40 mm "gummivegg".
Plain vanilla 205/50-dekk:
205 mm x 0,50 = 102,50 mm "gummivegg".
Hjulene i seg selv skal jo være like store - så resten blir "fyllt" med felg. Henholdsvis 18"- og 15"-tommere.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Hauk sa:
Så det er mulig at selve dekkdim'en er irrelevant (så lenge den er innenfor +/- 5% av org) men at derimot godkjennelsen går på f.eks ET eller bredde på felgen...?
Jeg har "205/50-15 på 6,5" felger med ET35" skrevet inn i vognkortet. Så det går an å få godkjent avvik på ET ihvertfall.Jeg har aldri forstått poenget med å få skrevet felg/dekk i noe vognkort (såfremt man ikke har bygd om bilen). Original dimensjon står der - og det skal holde. Hvis UP/SVV krangler er det bare å gi dem et kurs i matte/kalkis-bruk... det går kjapt å regne ut.
Så det er mulig at selve dekkdim'en er irrelevant (så lenge den er innenfor +/- 5% av org) men at derimot godkjennelsen går på f.eks ET eller bredde på felgen...?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"