Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
uggla wrote:Så det er mulig at selve dekkdim'en er irrelevant (så lenge den er innenfor +/- 5% av org) men at derimot godkjennelsen går på f.eks ET eller bredde på felgen...?
Ja, du har rett. Avvik i innpress (endring av sporvidde med mer/mindre enn 15 mm totalt) må man få godkjent i vognkortet - ellers blir det fort bråk hvis du blir stoppa. Er egentlig litt imponert av at du har fått til noe slikt.
Jeg spesifiserte det nok ikke godt nok i forrige post, men jeg prata om endringer som er innenfor lovlige tiltak mtp. rullediameter, ET etc.
Folk springer jo til SVV bare de går fra 15" til 16", selv som rulleomkretsen er lik og ET-variasjonene er innenfor. Hvor mange her har forresten skrevet inn dimensjonen til reservehjulet i vognkortet?
uggla wrote:Så det er mulig at selve dekkdim'en er irrelevant (så lenge den er innenfor +/- 5% av org) men at derimot godkjennelsen går på f.eks ET eller bredde på felgen...?
Ja, du har rett. Avvik i innpress (endring av sporvidde med mer/mindre enn 15 mm totalt) må man få godkjent i vognkortet - ellers blir det fort bråk hvis du blir stoppa. Er egentlig litt imponert av at du har fått til noe slikt.
Jeg spesifiserte det nok ikke godt nok i forrige post, men jeg prata om endringer som er innenfor lovlige tiltak mtp. rullediameter, ET etc.
Folk springer jo til SVV bare de går fra 15" til 16", selv som rulleomkretsen er lik og ET-variasjonene er innenfor. Hvor mange her har forresten skrevet inn dimensjonen til reservehjulet i vognkortet?
Eg snakker helst ikke med de eg, uansett,, eg har blitt stoppet i teknisk kontroll med mine felger med et 20 så er langt utenfor loven, men de synest det såg bra ut, eneste de lurte på om det subbet, men eg sa jo nei til det, og da var det greit..
Odda er vel eneste stedet i Norge der også purken råner
Men tilbake til topic. Endringer i vognkort gjelder for alt som er utenom lovlige terskelverdier. Så lenge det er mulig å få det godkjent slik, kan alt mulig rart stå i vognkort. Typisk for dekk er det om rulledim overgår 5% eller sporvidden endres med mer enn 15mm (7,5mm pr. side).
Mest sansynlig er det bare å få kontrollert speedometer og meldt fra om endringene til biltilsynet så burde det bli godkjent.
Men 18" på en MX-5 er ikke pent synes jeg. Selv kjører jeg 17" og det er helt i øvre grense av felgstørrelse synes jeg. Ikke det at det blir for lite gummi, men felgene blir for store i forhold til størrelsen på bilen. Slikt er uansett veldig personlige preferanser for.
Purken råner ikke her gitt, tvert imot, de hater rånere,
men tilbake til topic, hvorfor velge 35 profil når 30 er lovligt, vil du ha litt profil så velger du bare 17"
StianOppistov wrote:Purken råner ikke her gitt, tvert imot, de hater rånere,
men tilbake til topic, hvorfor velge 35 profil når 30 er lovligt, vil du ha litt profil så velger du bare 17"
For min del er svaret flerdelt der. 35 er rimeligere profil på 17" og speedometeret er ganske galt på org. dim, som har lavere rulledim enn jeg kjører nå. Derfor var det en fordel å øke litt. Hjulene fyller hjulbuene litt bedre med 35 i profil også. Så skal jeg ned i 30 må jeg stille speedo. Slik det er nå er det reletivt stabilt oppover på skalaen. Rundt 4 feil, hele veien. I motsetning til rundt 10 som er med org. dim.
Offtopic: Purken råner jo til stadighet rundt. Kjører sånn sakte og ser på folk som går rundt på gata ellers. Gjerne i timesvis. Og så stopper de gjerne opp på et stort område og henger litt utenfor bilen sin og prater med andre i samme situasjon. Er ikke det det samme som rånerene gjør da? Høres for min del helt likt ut. De kjører til og med etter biler som kjører fort forbi der de står, for de har så lyst å vite hvem som kjører den bilen og hvor fort den går. Klassisk råning! Volvo kjører de og!