Eukontroll
Moderator: Styremedlemmer
Tolker jeg det rett at du ikke kunne ha hvite blinklys? Regner med at de lyser oransje? For det er jo bare tullbæsj om det underkjennes. De underkjenner jo ikke alle nye biler som har det som standard vel.
Huff, så stress med disse pinlig nøyaktige verkstedene. Greit å ikke godkjenne biler som ikke egner seg på veien, men på grunn av dette, er jo helt latterlig. Og 89db er jo ikke mye støy.
Huff, så stress med disse pinlig nøyaktige verkstedene. Greit å ikke godkjenne biler som ikke egner seg på veien, men på grunn av dette, er jo helt latterlig. Og 89db er jo ikke mye støy.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
- Status: Offline
- Oddi395
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 395
Det var side-markeringslysene jeg fikk anmerkning på, men jeg fikk bare en ener. Ordner det greit med å skifte til gule pærerTerondo wrote:Tolker jeg det rett at du ikke kunne ha hvite blinklys? Regner med at de lyser oransje? For det er jo bare tullbæsj om det underkjennes. De underkjenner jo ikke alle nye biler som har det som standard vel.

- mariusba
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 854
Med andre ord, som med 1'er feil ellers, er ikke dette noe som behøver å rettes, hvis du selv ikke har stort ønske om det. De påpeker det, men er eiers ansvar å selv se at det blir fulgt. Så her skal man i teorien slippe å gjøre noe som helst, ingen skal se noe mer på detteKode 1:(Feil/mangel som skal rettes, men uten at utført retting behøver å kontrolleres)

'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Oddi395
- 2000 RPM
Hei igjen
Jeg har fortsatt en pågående diskusjon med merkeverkstedet. De er interessert i å få sett kopi av vognkort med andre verdier enn mitt. Kan jeg være så freidig å be om at noen på forumet scanner sitt vognkort og sender det til min mail adresse: okvaga@start.no
Må gjerne sladde ut navn og adresse.
Dette gjelder først og fremst importerte Miataer, men info fra tidlige MX-5 kan også brukes.
Forumet er til for å brukes, - ikke sant
Jeg har fortsatt en pågående diskusjon med merkeverkstedet. De er interessert i å få sett kopi av vognkort med andre verdier enn mitt. Kan jeg være så freidig å be om at noen på forumet scanner sitt vognkort og sender det til min mail adresse: okvaga@start.no
Må gjerne sladde ut navn og adresse.
Dette gjelder først og fremst importerte Miataer, men info fra tidlige MX-5 kan også brukes.
Forumet er til for å brukes, - ikke sant

- Oddi395
- 2000 RPM
Hei på Forumet
En liten status vedr. standstøy etc på min Miata.
Jeg kom ikke til enighet med merkeverkstedet. De foretok ny lydmåling, og konkluderte med enda høyere db.
Etter litt fram og tilbake (vurderte bl.a. å sette inn lyddemper i eksosrøret) så endte jeg opp med å bestille etterkontroll hos et annet lokalt bilverksted. Her fikk jeg godkjent bilen
Verksmesteren uttalte følgende: "Da Eu-kontrollene kom var vi svært nøye med å kontrollere standstøy på bilene. Etter hvert er vi gått bort fra dette og foretar bare støykontrooll dersom vi hører at anlegget bråker vesentlig mer enn originalanlegget."
Ifl. han er det alså i utgangspunktet en individuell vurdering som kan generere støymåling.
Hos meg ble anlegget vurdert til ikke å gi vesentlig høyere støy enn originalanlegget.
Fornuften rådet, og det kostet meg bare kr. 200,- i etterkontroll.
Gjett hvilket verksted jeg bruker ved neste EU kontroll?
En liten status vedr. standstøy etc på min Miata.
Jeg kom ikke til enighet med merkeverkstedet. De foretok ny lydmåling, og konkluderte med enda høyere db.

Etter litt fram og tilbake (vurderte bl.a. å sette inn lyddemper i eksosrøret) så endte jeg opp med å bestille etterkontroll hos et annet lokalt bilverksted. Her fikk jeg godkjent bilen

Ifl. han er det alså i utgangspunktet en individuell vurdering som kan generere støymåling.
Hos meg ble anlegget vurdert til ikke å gi vesentlig høyere støy enn originalanlegget.
Fornuften rådet, og det kostet meg bare kr. 200,- i etterkontroll.