Dekkstørrelse

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569
Status: Offline

Post by Hauk »

Halvor wrote:
Hauk wrote:205/50 har også en halv cm mer gummi i høyden kontra 195/50. Hjelper på i din "retning". Én cm breiere også. Mer grep, samt ser fetere ut når folk ligger bak og beundrer deg.

Forøvrig en dimensjon veldig mange kjører med, inkl. undertegnende.
Har ofte lurt på hva som menes med mer/bedre "grep" nå det gjelder dekk.
Et 205 dekk har større rullediameter enn 195, begge ved 50% profil.
Det er lite attraktivt på en 1,6 MX5. Det gir "sløvere" akselerasjon, pga. større momentarm fra bakasel mot bakken. Dekket, og dermet hjulet er tyngre i 205. Det er dårlig for kjøreegenskaper i svingete, ujevn vei. Hjulet bør være så lett som mulig, og derfor har MX5 med originalfelg 14" 185/60 som er noe av de lettest hjuiene som er til denne bilen. Brede dekk er også kjent for å være følsomt for "sporing", følge piggdekkgroper i asfalten.

Hva grep angår, så mener jeg at det du oppnår ved bredere dekk, er et stødigere dekk. Det er stivere under belatning i svinger. Men evnen til å overføre krefter mot underlaget er teoretisk det samme for 175 som for 205.
Du svarer jo egentlig på deg selv i den siste setninga.

1. Det er ingen tvil om at et større hjul (i omkrets) gir lavere aksellerasjon.
2. Det er heller ingen tvil om at et tyngre hjul gir dårligere kjøreegenskaper på ujevn vei - samt også dårligere aksellerasjon.
3. Når jeg sier mer "grep" der oppe, så mener jeg at man klarer mer sideveis G i svinger, før dekket slipper. Kortere bremsestreking, og det skal mer til før dekket spinner ved aksellerasjon.

"Men evnen til å overføre krefter mot underlaget er teoretisk det samme for 175 som for 205."

Det sier seg selv, hadde dette vært tilfellet så hadde alle biler kjørt rundt med trillebårhjul.

Det er snakk om kompromisser. Hvor velger man å legge lista? Det er opp til hver enkelt hva man prioriterer av fordelene og ulempene. Det er ikke så store forskjeller mellom 205/50 og 195/50, men de er der.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Kman wrote:205/50-15 høres forsåvidt interessant ut, men så var det dette med sporing.
Med nok lufttrykk så er ikke sporing noe problem. 30-32-34 psi.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Post by mussa »

:)
Jeg vil jo først å fremst anbefale å ta det med ro over hull og asfaltkanter.. De merkes uansett godt så lenge man ikke kjører Pajero.. :lol:
Jeg hadde 195/55-15 på den forrige MX5`n, ble helt klart snillere i ulendt terreng enn lavprofilen..
Når det gjelder bredde og vekt osv, så er det ikke veldig ofte man har behov for mer enn orginaldimensjonen på 185/60-14!
Jeg kjører sjelden så hardt at jeg har brukt for gateslicksa jeg har dytta på bilen, har de fordi det var spennende å prøve og fordi jeg har planer om å få kasta bilen en runde eller 5 på autoslalom..
Jeg var i ferd med å kjøpe orginale felger til 94-97 na, 14" som ikke veier en skit, for å sette på orginalhjul og bruke de til vanlig kjøring, men de ble desverre solgt foran nesa mi..

En annen ting som hjelper mot banking og følelsen at bilen detter fra hverandre på ujevn vei er faktisk støttestag til karroseriet..

EDIT:
Sporing har veldig mye med dekktrykk og dekksiden på det bestemte merket/typen å gjøre..

Lykke til med valget! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply