Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Det er tid for nye sommerdekk til bilen (NA). Har 15" felger til denne og for tiden 195/50 profil. Tingen er at bilen brukes stort sett til lett cruising på tildels dårlige veier og 50-profilen oppleves som veldig stump. Har derfor vurdert 55-profil som et noe bedre kompromiss mellom komfor og styrepresisjon. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Iflg. dekk-kalkulatorer er jeg innenfor 5% avvik fra orginaldimensjonen, så den siden av saken burde gå bra.
Kanskje dette er som å banne i kirka. Jeg har muligens mindre sportslige ambisjoner enn mange her inne på forumet , orginalprofilen 185/60 blir riktignok litt i mykeste lager.
205/50 har også en halv cm mer gummi i høyden kontra 195/50. Hjelper på i din "retning". Én cm breiere også. Mer grep, samt ser fetere ut når folk ligger bak og beundrer deg.
Forøvrig en dimensjon veldig mange kjører med, inkl. undertegnende.
Er jo også vesentlig bredere en andre dekk i 205 bredde.
Men klart, til vanlig kjøring på vei, kan jeg anbefale Pirelli P-Zero Nero.
Et sinnsykt bra dekk, som holder lenge, og er overlegent bra på våt vei.
(og knallgrep når det er tørt).
-n
Last edited by nope-mx5 on 13 May 2009, 22:51, edited 1 time in total.
Hauk wrote:205/50 har også en halv cm mer gummi i høyden kontra 195/50. Hjelper på i din "retning". Én cm breiere også. Mer grep, samt ser fetere ut når folk ligger bak og beundrer deg.
Forøvrig en dimensjon veldig mange kjører med, inkl. undertegnende.
Har ofte lurt på hva som menes med mer/bedre "grep" nå det gjelder dekk.
Et 205 dekk har større rullediameter enn 195, begge ved 50% profil.
Det er lite attraktivt på en 1,6 MX5. Det gir "sløvere" akselerasjon, pga. større momentarm fra bakasel mot bakken. Dekket, og dermet hjulet er tyngre i 205. Det er dårlig for kjøreegenskaper i svingete, ujevn vei. Hjulet bør være så lett som mulig, og derfor har MX5 med originalfelg 14" 185/60 som er noe av de lettest hjuiene som er til denne bilen. Brede dekk er også kjent for å være følsomt for "sporing", følge piggdekkgroper i asfalten.
Hva grep angår, så mener jeg at det du oppnår ved bredere dekk, er et stødigere dekk. Det er stivere under belatning i svinger. Men evnen til å overføre krefter mot underlaget er teoretisk det samme for 175 som for 205.
nope-mx5 wrote:Nå er det rimelig bevist at man får vesentlig bedre grep, og kjører mye raskere runder med 9x15 6UL med 225/45-15 kontra 14" og smalere 15".
-n
Igjen, jeg lurer fortsatt på hva som menes med bedre "grep" ?
Hvis du mener stivere, sødigere i svinger, er jeg med.
nope-mx5 wrote:Nå er det rimelig bevist at man får vesentlig bedre grep, og kjører mye raskere runder med 9x15 6UL med 225/45-15 kontra 14" og smalere 15".
-n
Igjen, jeg lurer fortsatt på hva som menes med bedre "grep" ?
Hvis du mener stivere, sødigere i svinger, er jeg med.
Man sklir ikke av veien/banen.
Man kan holde vesentlig høyere sidelengs g-krefter.
Økt kontaktflate mot underlaget gir bedre grep.
Kan da ikke være så vanskelig å skjønne det?
Da mener du muligens større friksjonskrefter mot asfalten.
Men det påvirkes ikke av kontaktflaten ! Kraften fra dekket mot veien som dekket kan ta uten å skli er den samme, så lenge dekket holder fasongen.
Et bredere dekk gir heller ikke større kotaktflate enn et smalere dekk. Det som vil gi større flate vil være lavere lufttrykk.
Større fart i svingene, ja, men det er fordi dekket er stivere.
Hehe. I og for seg en interessant diskusjon, men for å gjenta meg selv fra første post, jeg har nok litt andre (lavere) ambisjoner for bilen enn mange av dere.
Mitt ønske er ikke at bilen skal bli mindre "sporty", men at det skal gå an å kjøre på litt dårlige veier uten at det smeller i hele bilen hver gang jeg treffer en dump. Dette er spesielt tydelig på skarpe kanter slik som asfaltskjøter, hull, etc, og jeg innbiller at slikt har mye med dekk å gjøre, for eksempel er det ikke noe problem med vinterdekkene i 185/60-14 (som ellers er litt i bløteste laget). Jeg bytter derfor gjerne bort litt "skarphet" i svinger mot noe mer komfort, og spørsmålet er om dette kan gjøres med 195/55-15?
205/50-15 høres forsåvidt interessant ut, men så var det dette med sporing.
Ting som dekkstørrelse vs. veigrep er helt uinteressant, på tørr asfalt er det mer enn nok uansett for min kjøring. Det samme gjelder akselerasjon. Og jeg skal ikke på bane med bilen.
Har forøvrig ganske lette felger på bilen (5-6 kg) så det er lite å hente der. Det er ikke orginale dempere på bilen, tror det er KYB GR-2 på den.