Full forvirring - import av Mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Full forvirring - import av Mx5

Post by Rasmus79 »

Hei Folkens

Først og fremst - beklager for å repetere et emne jeg vet har blitt skrevet mye om. Jeg har lest de andre postene og er alikevel en smule perpleks, og vender meg derfor til dere.

Jeg bor for tiden i sveits og vurderer å kjøpe en MX5 her, i Tyskland eller i Frankrike. Bilen skal være en 2002 Garnet Red Mica eller Racing green i dream edition (med skinnseter, mahogany etc). Litt avhengig av hva jeg til slutt finner mht til odometer etc.

Etter å ha funnet en bra deal på Mobile så fortsatte jeg jeg på toll.no
Samt jeg brukte http://www.tyskland.org/importavgifter.htm som tipset fra noen her på forumet.

Summa sumarum gav da den overnevnte websiden en total kost på 197 861kr
Kan dette stemme? Koster bilen virkelig nesten dobbelt så mye etter at jeg har betalt avgifter etc? Selv for en bil fra 2002?
For til den prisen så kan det jo nesten virke som om det er balanse mellom brukt-prisene i norge og i Tyskland. Eller hivertfall ikke mange tusenlappene å spare. Har jeg misforstått?

Min input er førstegangsregistrert 1jan 2002, netto pris etter 19% MVA fradrag fra tyskland er 110 000kr. Motoreffekten er 81kw, og CO2 er 211. Vekten satte jeg til 1045kg.

Takk for alle råd, og nok en gang beklager for nok en post på dette emnet, men dette er over min forståelse
Vel er det mye avgifter i norge... men det får da være grenser(?)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Fikk dette regnestykke fra dinside.no :

Resultat
Bilens nettopris: 110 000
+ MVA (25%): 27 500
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 56 093
- Bruksfradrag (55%): 30 851
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 164 042

EDIT:

Toll.no er vel noe mer eksakt:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 16 779,60
Avgift for Co2: 77 850,18
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 131 071,38
Bruksfradrag (55%): -72 089,26
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 60 282,00
MVA: 27 500,00
Engangsavgift + MVA: 87 782,00

Jada, vi vasser i gebyrer og avgifter!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

TAKK!

Post by Rasmus79 »

Takk skal du ha Marius!
Det var jo skremmende at tallene stemte (at de faktisk var så høye)

Så hvis jeg kjøper en 2005 utgave med 20 000km på hjulene så skattes den like mye som en 2002 utgave med 60 000km på hjulene? (Co2, vekt etc etc er jo likt)

Anyways - takk for denne infoen.
Nå ble jeg litt deppa - differansen mellom finn og mobile må jo da være oppimot 90 tusen for at dette skal lønne seg....
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

En nyere bil blir dyrere, pga. bruksfradrag da. Jo eldre bil, jo mer i bruksfradrag. :)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Med de nye prisene fra noen år tilbake så er det ikke mange kupp å gjøre på import. Grunnen til at de fleste velger import er utvalg.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Ja - jeg ser den
Det er jo et hel verden i forskjell i utvalget.

Vil du si at det er mer å hente på import av nybiler istedet?
Anyways - det er bare av nysjerrighet for jeg er ikke særlig opptatt av den nye mx5 modellen. Syns de gikk litt for langt bort fra de klassiske racing linjene i NB´en
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Det er ikke så mye å hente på import av noen biler, spesielt ikke nye pga. de ikke får utnytte bruksfradraget som drar fra ganske mange prosent fra eldre biler.

Det finnes selvsagt unntak, men da tror jeg du må rote rundt i godt utstyrte tyskere med gunstige motoralternativer som tilfeldigvis kommer godt ut i forhold til norsk pris. Med andre ord, for spesielt interesserte.

Hvis du derimot sikter på pris som er litt under norsk pris og få akkurat bilen du vil ha så er det håp :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Bruksfradrag for en bil som er 2 år er 30%. Dette er ganske høyt sett i forhold til alder. Med andre ord er dette den "mest lønnsomme" alder på bil å importere.

En 5 år gammel bil har til sammenligning bare 45% fratrekk.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

en 12 år gammel fin NA har derimot et fint bruksfradrag :roll:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

indahla wrote:Bruksfradrag for en bil som er 2 år er 30%. Dette er ganske høyt sett i forhold til alder. Med andre ord er dette den "mest lønnsomme" alder på bil å importere.

En 5 år gammel bil har til sammenligning bare 45% fratrekk.
Joa, men er da nesten halvparten også da, og hvordan er verdien av brukte biler i utland kontra norge da,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
ATL
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 02 Jul 2008, 11:06
Location: Oslo
Status: Offline

Post by ATL »

Importerer du bil fra år 2000 og eldre blir ikke Co2 brukt som beregningsgrunnlag. Og for en NB er Co2 ganske høy og avgiften blir tilsvarende. En NC har endel lavere Co2 og det sies at det er god butikk å importere en NC, særlig en par tre år gammel en.

Velger du en NA ( aldri noe dårlig valg 8)) - så er det vekt, cc og hk som fastsetter avgiften. Og for biler fra 94 og eldre så er det hele 80% bruksfradrag.
Totalt av moms og avgifter for min helt strøkne 94M som jeg tok hjem fra USA i fjor ble på under 40.000kr. :lol:

Anders
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Anders - nå snakker vi jo her... dette visste jeg ikke

Hva om jeg ser da istedet på en Mazda MX-5 1.9i 16V Miracle fra 2000
8.800euro med 50 000km på dekkene

Kan du fortelle meg hvordan jeg da regner ut avgiften på en som er fra 2000 eller eldre? Da regner jeg med at de kalkulatorene jeg ser på ikke lenger fungerer?



Ex. her http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Kom frem til:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 36 851,28
Avgift for slagvolum: 41 900,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 115 192,88
Bruksfradrag (63%): -72 571,51
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 43 921,00
MVA: 19 690,00
Engangsavgift + MVA: 63 611,00


Du kan bruke kalkisen på toll.no :
(Både til CO2 og kubikkcm..)

http://www.toll.no/templates_tad/regist ... anguage=NO
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Skillet mellom 2000- og 2001-modell er jo ganske viktig for noen. Vet ikke om du har noen tanker rundt det...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Hauk wrote:Skillet mellom 2000- og 2001-modell er jo ganske viktig for noen. Vet ikke om du har noen tanker rundt det...
Forskjellen der er vel facelift og vvt.. Mer fancy greier, men jeg som liker NA'en best (100% subjektivt) syns at utseendet veier opp for de 16 hk som mangler originalt og oppgradert hjulgeometri fra 98/99 og ut...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Post Reply