Full forvirring - import av Mx5
Moderator: Styremedlemmer
Full forvirring - import av Mx5
Hei Folkens
Først og fremst - beklager for å repetere et emne jeg vet har blitt skrevet mye om. Jeg har lest de andre postene og er alikevel en smule perpleks, og vender meg derfor til dere.
Jeg bor for tiden i sveits og vurderer å kjøpe en MX5 her, i Tyskland eller i Frankrike. Bilen skal være en 2002 Garnet Red Mica eller Racing green i dream edition (med skinnseter, mahogany etc). Litt avhengig av hva jeg til slutt finner mht til odometer etc.
Etter å ha funnet en bra deal på Mobile så fortsatte jeg jeg på toll.no
Samt jeg brukte http://www.tyskland.org/importavgifter.htm som tipset fra noen her på forumet.
Summa sumarum gav da den overnevnte websiden en total kost på 197 861kr
Kan dette stemme? Koster bilen virkelig nesten dobbelt så mye etter at jeg har betalt avgifter etc? Selv for en bil fra 2002?
For til den prisen så kan det jo nesten virke som om det er balanse mellom brukt-prisene i norge og i Tyskland. Eller hivertfall ikke mange tusenlappene å spare. Har jeg misforstått?
Min input er førstegangsregistrert 1jan 2002, netto pris etter 19% MVA fradrag fra tyskland er 110 000kr. Motoreffekten er 81kw, og CO2 er 211. Vekten satte jeg til 1045kg.
Takk for alle råd, og nok en gang beklager for nok en post på dette emnet, men dette er over min forståelse
Vel er det mye avgifter i norge... men det får da være grenser(?)
Først og fremst - beklager for å repetere et emne jeg vet har blitt skrevet mye om. Jeg har lest de andre postene og er alikevel en smule perpleks, og vender meg derfor til dere.
Jeg bor for tiden i sveits og vurderer å kjøpe en MX5 her, i Tyskland eller i Frankrike. Bilen skal være en 2002 Garnet Red Mica eller Racing green i dream edition (med skinnseter, mahogany etc). Litt avhengig av hva jeg til slutt finner mht til odometer etc.
Etter å ha funnet en bra deal på Mobile så fortsatte jeg jeg på toll.no
Samt jeg brukte http://www.tyskland.org/importavgifter.htm som tipset fra noen her på forumet.
Summa sumarum gav da den overnevnte websiden en total kost på 197 861kr
Kan dette stemme? Koster bilen virkelig nesten dobbelt så mye etter at jeg har betalt avgifter etc? Selv for en bil fra 2002?
For til den prisen så kan det jo nesten virke som om det er balanse mellom brukt-prisene i norge og i Tyskland. Eller hivertfall ikke mange tusenlappene å spare. Har jeg misforstått?
Min input er førstegangsregistrert 1jan 2002, netto pris etter 19% MVA fradrag fra tyskland er 110 000kr. Motoreffekten er 81kw, og CO2 er 211. Vekten satte jeg til 1045kg.
Takk for alle råd, og nok en gang beklager for nok en post på dette emnet, men dette er over min forståelse
Vel er det mye avgifter i norge... men det får da være grenser(?)
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Fikk dette regnestykke fra dinside.no :
Resultat
Bilens nettopris: 110 000
+ MVA (25%): 27 500
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 56 093
- Bruksfradrag (55%): 30 851
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 164 042
EDIT:
Toll.no er vel noe mer eksakt:
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 16 779,60
Avgift for Co2: 77 850,18
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 131 071,38
Bruksfradrag (55%): -72 089,26
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 60 282,00
MVA: 27 500,00
Engangsavgift + MVA: 87 782,00
Jada, vi vasser i gebyrer og avgifter!!
Resultat
Bilens nettopris: 110 000
+ MVA (25%): 27 500
+ Vrakpant: 1 300
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 56 093
- Bruksfradrag (55%): 30 851
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 164 042
EDIT:
Toll.no er vel noe mer eksakt:
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 16 779,60
Avgift for Co2: 77 850,18
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 131 071,38
Bruksfradrag (55%): -72 089,26
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 60 282,00
MVA: 27 500,00
Engangsavgift + MVA: 87 782,00
Jada, vi vasser i gebyrer og avgifter!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
TAKK!
Takk skal du ha Marius!
Det var jo skremmende at tallene stemte (at de faktisk var så høye)
Så hvis jeg kjøper en 2005 utgave med 20 000km på hjulene så skattes den like mye som en 2002 utgave med 60 000km på hjulene? (Co2, vekt etc etc er jo likt)
Anyways - takk for denne infoen.
Nå ble jeg litt deppa - differansen mellom finn og mobile må jo da være oppimot 90 tusen for at dette skal lønne seg....
Det var jo skremmende at tallene stemte (at de faktisk var så høye)
Så hvis jeg kjøper en 2005 utgave med 20 000km på hjulene så skattes den like mye som en 2002 utgave med 60 000km på hjulene? (Co2, vekt etc etc er jo likt)
Anyways - takk for denne infoen.
Nå ble jeg litt deppa - differansen mellom finn og mobile må jo da være oppimot 90 tusen for at dette skal lønne seg....
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Det er ikke så mye å hente på import av noen biler, spesielt ikke nye pga. de ikke får utnytte bruksfradraget som drar fra ganske mange prosent fra eldre biler.
Det finnes selvsagt unntak, men da tror jeg du må rote rundt i godt utstyrte tyskere med gunstige motoralternativer som tilfeldigvis kommer godt ut i forhold til norsk pris. Med andre ord, for spesielt interesserte.
Hvis du derimot sikter på pris som er litt under norsk pris og få akkurat bilen du vil ha så er det håp
Det finnes selvsagt unntak, men da tror jeg du må rote rundt i godt utstyrte tyskere med gunstige motoralternativer som tilfeldigvis kommer godt ut i forhold til norsk pris. Med andre ord, for spesielt interesserte.
Hvis du derimot sikter på pris som er litt under norsk pris og få akkurat bilen du vil ha så er det håp

Bruksfradrag for en bil som er 2 år er 30%. Dette er ganske høyt sett i forhold til alder. Med andre ord er dette den "mest lønnsomme" alder på bil å importere.
En 5 år gammel bil har til sammenligning bare 45% fratrekk.
En 5 år gammel bil har til sammenligning bare 45% fratrekk.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Joa, men er da nesten halvparten også da, og hvordan er verdien av brukte biler i utland kontra norge da,,indahla wrote:Bruksfradrag for en bil som er 2 år er 30%. Dette er ganske høyt sett i forhold til alder. Med andre ord er dette den "mest lønnsomme" alder på bil å importere.
En 5 år gammel bil har til sammenligning bare 45% fratrekk.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Importerer du bil fra år 2000 og eldre blir ikke Co2 brukt som beregningsgrunnlag. Og for en NB er Co2 ganske høy og avgiften blir tilsvarende. En NC har endel lavere Co2 og det sies at det er god butikk å importere en NC, særlig en par tre år gammel en.
Velger du en NA ( aldri noe dårlig valg
) - så er det vekt, cc og hk som fastsetter avgiften. Og for biler fra 94 og eldre så er det hele 80% bruksfradrag.
Totalt av moms og avgifter for min helt strøkne 94M som jeg tok hjem fra USA i fjor ble på under 40.000kr.
Anders
Velger du en NA ( aldri noe dårlig valg

Totalt av moms og avgifter for min helt strøkne 94M som jeg tok hjem fra USA i fjor ble på under 40.000kr.

Anders
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
Anders - nå snakker vi jo her... dette visste jeg ikke
Hva om jeg ser da istedet på en Mazda MX-5 1.9i 16V Miracle fra 2000
8.800euro med 50 000km på dekkene
Kan du fortelle meg hvordan jeg da regner ut avgiften på en som er fra 2000 eller eldre? Da regner jeg med at de kalkulatorene jeg ser på ikke lenger fungerer?
Ex. her http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Hva om jeg ser da istedet på en Mazda MX-5 1.9i 16V Miracle fra 2000
8.800euro med 50 000km på dekkene
Kan du fortelle meg hvordan jeg da regner ut avgiften på en som er fra 2000 eller eldre? Da regner jeg med at de kalkulatorene jeg ser på ikke lenger fungerer?
Ex. her http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Kom frem til:
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 36 851,28
Avgift for slagvolum: 41 900,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 115 192,88
Bruksfradrag (63%): -72 571,51
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 43 921,00
MVA: 19 690,00
Engangsavgift + MVA: 63 611,00
Du kan bruke kalkisen på toll.no :
(Både til CO2 og kubikkcm..)
http://www.toll.no/templates_tad/regist ... anguage=NO
Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
Avgift for egenvekt: 36 441,60
Avgift for motoreffekt: 36 851,28
Avgift for slagvolum: 41 900,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 115 192,88
Bruksfradrag (63%): -72 571,51
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 43 921,00
MVA: 19 690,00
Engangsavgift + MVA: 63 611,00
Du kan bruke kalkisen på toll.no :
(Både til CO2 og kubikkcm..)
http://www.toll.no/templates_tad/regist ... anguage=NO
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Forskjellen der er vel facelift og vvt.. Mer fancy greier, men jeg som liker NA'en best (100% subjektivt) syns at utseendet veier opp for de 16 hk som mangler originalt og oppgradert hjulgeometri fra 98/99 og ut...Hauk wrote:Skillet mellom 2000- og 2001-modell er jo ganske viktig for noen. Vet ikke om du har noen tanker rundt det...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson