Effektmåling av bil med iPhone/iPod Touch
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 852
- Status: Offline
jupp, jeg fikk med meg det etterhvert:P Var bare ikke den logiske delen av hjernen som samarbeida så godt sent på natta:Pindahla wrote:Mulig du har forstått det, men denne regner jo ut HP utifra G-krefter. Da blir det jo på hjula, som er det som faktisk skaper G-krefter..Kolbotn wrote:Hvis du vil ha tallene på bakhjula må du jo sette inn drivverkstap da!?! Eller så får du jo hester på svinghjulet?!?
Edit: leste på app'en at man skulle 0 for wheel hp...
Hvorfor fikk jeg 90hk med 25% tap og 78 med 0% tap?
Mats: både dynobox og dynolicious er program på iphone, du må ikke ha begge:)
For å regne ut HP i motoren blir det derfor motsatt enn normalt (normalt regner man jo tap fra motor til hjul, men her blir det fra hjul til motor). 25% tap gir høyere HP på motoren enn med 0% tap (som jo gir samme HP i motoren som på hjula).
Er det treff nå på Torsdag ? I så fall er jeg utenlands på ferie.
I tillegg ble en sekk med telefonen og 12 Pampers baby dry maxi 10-14 kg, en av de brukt, stjålet på Mæccern i Fokkings Danmark.
Målingen fungerer ved at man bruker vekt, G-krefter, tid og en gitt radius på jordkloden.
På basis av disse verdiene kan telefonen regne ut når en viss vekt påvirket av målte G-krefter har nådd feks. 402m eller en hvilken som helst annen distanse langs jordkloden ved bruk av (2*Pi*R)/whatever og et par koeficienter for luftmotstand etc.
En dynomåling kostet mellom 1200-1500 kroner i fjor høst. G-tech Pro koster vel omtrent det samme.
I tillegg ble en sekk med telefonen og 12 Pampers baby dry maxi 10-14 kg, en av de brukt, stjålet på Mæccern i Fokkings Danmark.
Målingen fungerer ved at man bruker vekt, G-krefter, tid og en gitt radius på jordkloden.
På basis av disse verdiene kan telefonen regne ut når en viss vekt påvirket av målte G-krefter har nådd feks. 402m eller en hvilken som helst annen distanse langs jordkloden ved bruk av (2*Pi*R)/whatever og et par koeficienter for luftmotstand etc.
En dynomåling kostet mellom 1200-1500 kroner i fjor høst. G-tech Pro koster vel omtrent det samme.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Hei
Jeg har med interesse fulgt denne tråden. Jeg er en av de heldige som har en GTech Pro RR. Den bruker akselerometre og inntastet vekt (bruker Veivesenets vekt) i tillegg til RPM. Derfor får jeg kurver med RPM langs x-aksen, i motsetning til iPhone, som ser ut til å ha tid langs x-aksen.
Enheten kosta meg ca 2500 i Norge, og i dag ville jeg nok heller kjøpt meg en iPhone....det er mange kule features på den som ikke GTech har. Men skal du chiptrimme trenger du RPM, men det kan man sikkert beregne ut fra akselerasjon, så lenge man vet hvilket gear man er i. Matemetikere blant oss kan sikkert svare på om jeg har rett.
Ang. Bakhjulshester og svinghjulshester:
Alle målinger, båre Gtech, iPhone og or'ntli dyno måler bakhjuls-hester. Så stikker man en våt finger i luft, ser kunden inn i øynene, og legger på en alt for stor prosent for "tap" i drivverket, slik at han blir fornøyd og tror han har massevis av hester på svinghjulet..
iPhone og GTech kan justere skrytefaktoren ved et enkelt jente-triks: Juge på vekta. Men motsatt vei av damene, oppgi tyngre bil, og få flere hester.
"The only difference between men and boys is the price of the toys"
Jeg har med interesse fulgt denne tråden. Jeg er en av de heldige som har en GTech Pro RR. Den bruker akselerometre og inntastet vekt (bruker Veivesenets vekt) i tillegg til RPM. Derfor får jeg kurver med RPM langs x-aksen, i motsetning til iPhone, som ser ut til å ha tid langs x-aksen.
Enheten kosta meg ca 2500 i Norge, og i dag ville jeg nok heller kjøpt meg en iPhone....det er mange kule features på den som ikke GTech har. Men skal du chiptrimme trenger du RPM, men det kan man sikkert beregne ut fra akselerasjon, så lenge man vet hvilket gear man er i. Matemetikere blant oss kan sikkert svare på om jeg har rett.
Ang. Bakhjulshester og svinghjulshester:
Alle målinger, båre Gtech, iPhone og or'ntli dyno måler bakhjuls-hester. Så stikker man en våt finger i luft, ser kunden inn i øynene, og legger på en alt for stor prosent for "tap" i drivverket, slik at han blir fornøyd og tror han har massevis av hester på svinghjulet..
iPhone og GTech kan justere skrytefaktoren ved et enkelt jente-triks: Juge på vekta. Men motsatt vei av damene, oppgi tyngre bil, og få flere hester.
"The only difference between men and boys is the price of the toys"
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
http://www.dinside.no/815518/brukt-iphone-til-blodprisnope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.
Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.
tja, 3500 kanskje ved henting.knekten wrote:Gi et hint om pris danope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.
Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.
-n
Spørs jo også litt på hva norsk pris blir på den nye.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
trur iphone 3g kommer til å rase i pris nå pga den nye.. men de går nok på finn for 3500 ennå.. men for mye for megnope-mx5 wrote:tja, 3500 kanskje ved henting.knekten wrote:Gi et hint om pris danope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.
-n
Spørs jo også litt på hva norsk pris blir på den nye.
-n
Hilsen Knekten