Felg disk skilt ut i fra min bil/prosjekt tråd.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Status: Offline

Post by 91BRG »

HF-mx5T wrote:store hjul er nødvendighet i både wrc og btcc. . om ikke annet enn for å komme over bremser av stor nok dimmensjon til at de kan brukes.
Jeg vet jeg har små bremser, ok?? :D :D
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Eneste grunnen til "små" felger i f1 er for å få myket opp bilen... nesten eneste som tar opp støt i dei bilane
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

glaibilenmin wrote:Eneste grunnen til "små" felger i f1 er for å få myket opp bilen... nesten eneste som tar opp støt i dei bilane
Første gang jeg hører det... Og dette er du helt sikker på?

Jeg har forstått det slik at det er reglementet som gjør at de kjører med såpass små felger som de gjør...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

HansT wrote:
glaibilenmin wrote:Eneste grunnen til "små" felger i f1 er for å få myket opp bilen... nesten eneste som tar opp støt i dei bilane
Første gang jeg hører det... Og dette er du helt sikker på?

Jeg har forstått det slik at det er reglementet som gjør at de kjører med såpass små felger som de gjør...
Stemmer. Det er max størrelse for felg og max totale diameter på dekk.
Det er derfor man har så høy profil på dekkene.
Hvis det ikke hadde vært regler ville de vel hatt en runde teip rundt en karbonfelg med aktivfjæring og luftøse "dekk".

F1 har jo blitt helt latterlig når det gjelder regler. Reglemanget har blitt så omfattende at teknologien som blir utvikliet i F1 ofte er der for å overvinne begrensningene i reglemanget i stedet for å komme oss forbrukerne til gode slik som før (Eks, ABS, tractioncontroll, motorteknologi osv..)
F1 burde startes på nytt med et sett kraftige grunnregler som gir rom for eksperimentering i flere retninger. (JA til turbo!!)
Stig
1000 RPM
1000 RPM

Post by Stig »

HansT wrote:Hvilken front er det på bilen du har på avataren din Stig?
Som det står i signaturen min, Racing Beat type 2.
HF-mx5T wrote:store hjul er nødvendighet i både wrc og btcc. . om ikke annet enn for å komme over bremser av stor nok dimmensjon til at de kan brukes.
Mulig det. Men når WRC gutta kjøre på grus med mindre felger og høy dekkprofil, kjører de da med mindre bremseskiver også?
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Stig wrote:Mulig det. Men når WRC gutta kjøre på grus med mindre felger og høy dekkprofil, kjører de da med mindre bremseskiver også?
Det er godt mulig. En WRC bil blir bygd opp helt fra grunnen av til hvert løp, og alt er kompromisser HELE tiden. På grus er de helt sikker helt avhengig av å ha større dekkprofil, og dermed mindre felg. Dermed må de sikkert fire på kravene til skivestørrelse på bremsene.

Men diskusjonen her startet med en MX5/Miata som selvsagt ikke har tilsvarende hjuloppheng som en WRC, STCC eller tilsv. biler, og etter å ha fulgt med på Miata.net nå i 6-7 år er erfaringene fra Autocrossere i USA ofte at 15" faktisk er best for disse bilene. Mener også at når Alte Gulbrandsen kjørte flettå av Porscher og andre spennende biler i Roadsport klassen i 2001-2003 så kjørte han med 15".
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
sandvik951
0 RPM
0 RPM

Post by sandvik951 »

HansT wrote:Det ypperste innen bilracing er vel Formel 1.... ikke så store felger.. spør du meg... ;-)

Image
Dette er nok regulert av regelverk..... hadde nok brukt mindre profil om det var tillatt.
Post Reply