Skvulping

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HansT
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by HansT »

kavuta wrote:Har satt på hartoppen så jeg vet ikke om jeg klarer å finne frem til den dreneringa baki hattehylla....
Hvis Hardtop er på er ikke staking av dreneringen noe akutt. Denne dreneringen får ut vannet som kalesjen samler i "rainrailen" som ligger i overgangen mellom kalesje og karosseri. Når Hardtop er på, dekker den over alt dette og leder vannet på utsiden.

M.a.o. du trenger ikke gjøre noe med denne dreneringen før du tar av Hardtop'en til våren igjen :wink:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

HansT wrote:
kavuta wrote:Har satt på hartoppen så jeg vet ikke om jeg klarer å finne frem til den dreneringa baki hattehylla....
Hvis Hardtop'en er på er ikke staking av dreneringen noe akutt uansett. Denne dreneringen får ut vannet som kalesjen samler i "rainrailen" som ligger i overgangen mellom kalesje og karosseri. Når Hardtop dekker den over alt dette og leder vannet på utsiden.

M.a.o. du trenger ikke gjøre noe med denne dreneringen før du tar av Hardtop'en til våren igjen :wink:
Kan være veldig kjekt å faktisk få staket opp og fjerne alt vannet som har samlet seg hittill.

Jeg hadde ALDRI latt vannet bli liggende i flere måneder... det er å be om rustangrep.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

nope-mx5 wrote:Jeg hadde ALDRI latt vannet bli liggende i flere måneder... det er å be om rustangrep.

-n
Selvsagt et godt poeng, men akkurat den dreneringskanalen/slangen og hele den innvendige koppen vi snakker om her er vel i gummi og plast vel? :wink:

Vannet i kanalene derimot som var årsaken til skvulpingen må ut fortest mulig..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
kavuta
2000 RPM
2000 RPM

Post by kavuta »

Fikk ut alt vannet i kanalen heldigvis.
Så nå håper jeg bilen vil bli "fri" for fukt inni i allefall!
98 1.6 NB
Katarina
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 513

Post by PetterHG »

Greit å ha det som en regel å stake opp de dreneringene med jevne mellomrom. Selv har jeg en gardinwire liggende i bilen. denne er så lang at den når gjennom bilen.

I tillegg vil det være greit å lufte mattene. Disse har tykk fin plast på undersiden. Dermed holder de seg tørre på oversiden og fine og fuktige på undersiden. Uten at du som eier skal plages av å kjenne fuktigheten som ligger og koser seg under mattene! 8-/
Slikt blir det rust av!

Sørg for at dette får luftet seg ordentlig! Ta ut setene og ved å ta av dørtersklene får du lett tatt ut mattene. Her legger det det seg også lett vann! Jeg hadde en liten dam der før Tor340 fant ut at rainrailen min manglet! (Du verden hvor det hjalp å få på en slik!) 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
Post Reply