Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

SweetMX5 wrote:satt og tenke på samme plassering som deg arildh men jeg har bare ikke kommet i gang med det enda, men jeg har tenkt meg siden mine IC rør går rett ned så har jeg bedre mulighet for deg tror jeg med tanke på plasering av kjøleren..

hva tror du inglar?

Hmmm, er ikke sikker. Men du har jo heller ikke ac så det er nok kanskje lettere siden du ikke har den vanlige plasseringen på ic-rørene ja. Du kan jo ikke feste den på samme måte som Arild da du ikke har tåkelyshullene.
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Post by AOB »

sitter og vurderer oljekjøler selv... hvilken burde jeg kjøpe? Er jo veldig mye synsing.. Hva er det de forskjellige her har og hvorfor er løsningen slik?

Vil kutte minst mulig i bilen og holde den så original som mulig utseendemessig

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-93
http://949racing.com/miata-coolant-reroute-system.aspx
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 791526c455
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/892
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Post by nope-mx5 »

Jeg synes ofte plasseringen av selve kjøleren er håpløs på mange.
Ser ganske utsatt ut synes jeg.
Flere av de har vel heller ikke termostatadapter, noe som er fornuftig her i Norge.
(Lite vits å kjøle ned olje som har normal driftstemp f.eks).

Jeg kjøpte meg deler løst etter anbefaling fra Harald, så lager vi et custom kit som får en fornuftig montering :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Post by arildh »

Drit i coolant reroute. Det er i så fall det man gjør sist. Og det kitet fra M-tuned har noen seriøse problemer med luftlommer og bypass via termostat som krever en viss prosedyre de første gangene man starter opp. Den løsningen med slangen introduserer også mange nye potensielle feilkilder da den må routes igjennom et område med mye vibrasjoner og skarpe deler ( ask me how I know..)

FM sitt kit har ikke optimal plassering mht. flow men det er til gjengjeld det eneste som er bolton uten modifikasjoner av bilen og har veldig bra komponenter. Det går også å få det bedre med ducting om det trengs. Slikt vet man ikke før man måler temp uansett. Med ny syntetisk olje, 5w-50/60, er ikke 120 grader kritisk om ikke dette er noe man gjør flere ganger i uka. Da er det like ille om man har konstant 60-70 grader på vanlig kjøring.
NB+ har en ganske fet vann-basert oljekjøler orginalt som dekker behovet utenfor banen. Jeg vil påstå at den også er bra nok for banekjøring så lenge man kjører N/A OG vanntemp er under kontroll.
Turbobil på bane bør ha oljekjøler. Org MSM med full innsats når 120 grader i +-20 C utetemp etter 7-10 runder på gamle Rudskogen. Med kjøler og ca. samme spec som AOB når jeg 120 grader på Nürburgring ved Karusellen etter klatreetappen opp fra Bergwerk til Steilstrecke. Men dette er antakeligvis en av de aller mest krevende (for motor) partiene på noen Racebane i hele verden, 260 høydemeter, 3Km, 200 km/t 8)
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply