bytte av motor
Moderator: Styremedlemmer
bytte av motor
Heisann.
Jeg har en 90 shortnose motor som begynner å ta kvelden. 1.6L
Passer en 1.8L NA motor inn? og er det lovlig. Må selvfølgelig bytte bremser osv, men passer den? Og ville jeg fått det godkjent hvis jeg byttet bremser og lignende?
Takk for svar.
Jeg har en 90 shortnose motor som begynner å ta kvelden. 1.6L
Passer en 1.8L NA motor inn? og er det lovlig. Må selvfølgelig bytte bremser osv, men passer den? Og ville jeg fått det godkjent hvis jeg byttet bremser og lignende?
Takk for svar.
Buggis
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Med små modifikasjoner passer 1.8L inn..
FM selger ett kit med alt du trenger for å sette inn en 1.8L miata/mx5 motor
Skal du bruke en motor i fra 323, trenger du bunnpanne+++ (husker ikke den komplette lista)
Nei, det er ikke lovlig. Men det kan bli lovlig. Hvis du søker om å få bilen godkjent med 1.8L motor, sikker lettere om du også never at du skal sette på bremser fra 1.8L også.
Og får du positivt svar på søknaden, og får det stempla i vognkortet. Er det lovlig.
En slik søknad skal være mulig å få igjennom, etter som 1.8L karosseri og 1.6L karosseri er lik.
FM selger ett kit med alt du trenger for å sette inn en 1.8L miata/mx5 motor
Skal du bruke en motor i fra 323, trenger du bunnpanne+++ (husker ikke den komplette lista)
Nei, det er ikke lovlig. Men det kan bli lovlig. Hvis du søker om å få bilen godkjent med 1.8L motor, sikker lettere om du også never at du skal sette på bremser fra 1.8L også.
Og får du positivt svar på søknaden, og får det stempla i vognkortet. Er det lovlig.
En slik søknad skal være mulig å få igjennom, etter som 1.8L karosseri og 1.6L karosseri er lik.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Bare vær obs på at de kan nekte å stemple det på grunn av vektøkning på bilen.
Den eneste jeg kjenner til som har byttet motor, gjorde det på en BMW 318 iS Coupe. Han satte inn en 2.0 motor i den, og modifiserte bilen tilsvarende motorstørrelsen. (Er liten effektøkning, siden 1.8 iS allerede har 140 hk)
De nektet å godkjenne det på grunn av vektøkningen på bilen.
På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
Den eneste jeg kjenner til som har byttet motor, gjorde det på en BMW 318 iS Coupe. Han satte inn en 2.0 motor i den, og modifiserte bilen tilsvarende motorstørrelsen. (Er liten effektøkning, siden 1.8 iS allerede har 140 hk)
De nektet å godkjenne det på grunn av vektøkningen på bilen.
På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Det var det mannen fra Vegvesenet antydet til meg på telefonen (om ikke ordrett), etter at han først hadde forklart at jeg måtte ha papirer fra importør på at chassis og understell er like (noe som er tilfelle for norske NA 1.6 og 1.8 i 95-97 modell (90 hester'n)...Kremgutt wrote: På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Litt mer forskjell på rekke 4 og rekke 6 motor også da,,Kremgutt wrote:Bare vær obs på at de kan nekte å stemple det på grunn av vektøkning på bilen.
Den eneste jeg kjenner til som har byttet motor, gjorde det på en BMW 318 iS Coupe. Han satte inn en 2.0 motor i den, og modifiserte bilen tilsvarende motorstørrelsen. (Er liten effektøkning, siden 1.8 iS allerede har 140 hk)
De nektet å godkjenne det på grunn av vektøkningen på bilen.
På den annen side, hvem f*** ser forskjell på en 1.6 og en 1.8 når du skal ha EU-kontroll. Trenger man egentlig å få det stemplet?

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Jeg hadde byttet til 1.8 og fått det godkjent i vognkortet.
Husk at om man kommer i en ulykke hvor bilen blir kontrollert, så kan det ha rimelig mye å si om bilen brått ikke er godkjent lenger.
Forsikringsselskapene gjør det de kan for å få pengene sine tilbake.
Man vil ikke ha million regresskrav...
Dette er også eneste grunn til at jeg ikke monterer turbo eller kompressor på min.
-n
Husk at om man kommer i en ulykke hvor bilen blir kontrollert, så kan det ha rimelig mye å si om bilen brått ikke er godkjent lenger.
Forsikringsselskapene gjør det de kan for å få pengene sine tilbake.
Man vil ikke ha million regresskrav...
Dette er også eneste grunn til at jeg ikke monterer turbo eller kompressor på min.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
er vel en brøkdel av mx5 eierne her som faktisk ser forskjell på 1.8 og 1.6 motorn om de ser kjapt nedi:P ihvertfall når den eventuellt innbytta 1.8 motorn bruker alle 1.6 bitene utenpå, samme luftmengde måler saken osv..
men det BØR være mulig å godkjenne dette byttet, vektforskjellen er minimal, og bilen har kommet med begge motorene fra mazda, med ca kun forskjell på bremser.
men det BØR være mulig å godkjenne dette byttet, vektforskjellen er minimal, og bilen har kommet med begge motorene fra mazda, med ca kun forskjell på bremser.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Mye som burde være mulig, men når det kommer til trangsynet vi har her til lands, så er det rart dem lar oss få ha biler overhodet.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
Ja, jeg ville sjekket med Overmakta først om jeg var deg. Hva som må gjøres for å få det godkjent.
I hvert fall ikke sett ny motor i bilen og send den til dem, for da tar de skiltene dine om de ikke er fornøyd
I hvert fall ikke sett ny motor i bilen og send den til dem, for da tar de skiltene dine om de ikke er fornøyd

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
det er neppe noe problem å få det godkjent. Det viktigste er at du oppgraderer til 1.8 bremser samtidig, da de er nøye på at du dokumenterer at bremsene dine tåler effekten.
Det er et relativt vanlig fenomen i honda-miljøet å sette 160 eller 190hk motorer inn i civicer som hadde 75 hester i utgangspunktet og det er ikke noe problem å få det godkjent dersom det gjøres riktig.
Vær oppmerksom på effektavgift. Dersom bilen har vært under 10 år i landet må du punge ut.
Det er et relativt vanlig fenomen i honda-miljøet å sette 160 eller 190hk motorer inn i civicer som hadde 75 hester i utgangspunktet og det er ikke noe problem å få det godkjent dersom det gjøres riktig.
Vær oppmerksom på effektavgift. Dersom bilen har vært under 10 år i landet må du punge ut.
2010 Impreza Traktor
1991 MX-5
1991 MX-5