Fjæring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Fjæring

Post by Morphinytry »

Kjerra har begynt å subbe litt, noe jeg missliker sterkt :S
Fikk noen fjærer av en kompis, men disse har stått på en 02 NB. Jeg har en 03 NBFL.


Kan jeg bruke disse?
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by mussa »

Morphinytry wrote:Kjerra har begynt å subbe litt, noe jeg missliker sterkt :S
Fikk noen fjærer av en kompis, men disse har stått på en 02 NB. Jeg har en 03 NBFL.


Kan jeg bruke disse?

Fra 2001 tilogmed 2005 har vel de samme fjærene stort sett, så passe vil de, så sant du ikke har noen spesielle fancyspancy dempere.. :) NBFL =2001-2005..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

Stock dempere her...men da blir det demperbytte i morgen :)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by mussa »

Heroen er vel basert på en sport 1.9 regner jeg med, så du har vel noen søte gule dempere fra Bilstein regner jeg med? :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

stemmer det :)

men det er sport'en fjærene jeg har fått kommer fra og da :)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by mussa »

Da skal det være tut å kjør da, men stock-fjærer gjør bilen høy da, sånn omtrent 2 kilometer luft i hjulbuene.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

er mest EU jeg er redd for ;)
så blir det senk med stivere fjæring :)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Heroen er vel basert på en sport 1.9 regner jeg med, så du har vel noen søte gule dempere fra Bilstein regner jeg med? :)
Nå har det til dags dato ikke kommet ut noen 1.9 mx-5 bare for å rette opp litt, er bare tyskerne så er meget dårlig i matte. dem er og forblir 1839ccm. :D

Uansett så hjelper skjelden nye fjører, da det fremdeles er samme fjørvandring, subber det så bør og må man ta tak i problemet, kappe eller slipe, eller valse, eventuelt bedre dekk. Bytter man til meget stive dempere og fjører så kan man redusere det litt. men vil fremdeles komme ved aktiv kjøring..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

StianOppistov wrote:
mussa wrote:Heroen er vel basert på en sport 1.9 regner jeg med, så du har vel noen søte gule dempere fra Bilstein regner jeg med? :)
Nå har det til dags dato ikke kommet ut noen 1.9 mx-5 bare for å rette opp litt, er bare tyskerne så er meget dårlig i matte. dem er og forblir 1839ccm. :D

Uansett så hjelper skjelden nye fjører, da det fremdeles er samme fjørvandring, subber det så bør og må man ta tak i problemet, kappe eller slipe, eller valse, eventuelt bedre dekk. Bytter man til meget stive dempere og fjører så kan man redusere det litt. men vil fremdeles komme ved aktiv kjøring..

Bare litt kjekt at Heroen min er borra opp til 1960 :)

Finnes det ikke fjører som er stivere? Mener bare at forrige bilen min ble stivere når jeg bytta til nye fjører. De nåværende fjørene er rimelig gamle :P
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Miatapowers »

Finnes masse fjærer så er stivere, men lite av dem så er tuv godkjent desverre, det beste er å faktisk fikse problemet uansett, om det subber kun i glassfibern så er det da bare å slipe vekk..

1960ccm faktisk, da er den borret masse gitt. :D Hva borring er det på motoren din da,, midt mellom 85.5-86mm en plass,, Det er jo mer enn profftunerne vil med overtrykkstuning det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

StianOppistov wrote:Finnes masse fjærer så er stivere, men lite av dem så er tuv godkjent desverre, det beste er å faktisk fikse problemet uansett, om det subber kun i glassfibern så er det da bare å slipe vekk..

1960ccm faktisk, da er den borret masse gitt. :D Hva borring er det på motoren din da,, midt mellom 85.5-86mm en plass,, Det er jo mer enn profftunerne vil med overtrykkstuning det..

Tror ikke jeg kommer til å bry meg så sykt om TÜV. I første omgang vil jeg ha den EU godkjent.
Får se om jeg ikke får fikset det på en annen måte i første omgang. Slipe og flytte festepunkter for glassfiberen :)

Det kan stemme med 85,5. Supertech stempler.

+.5mm = 1862cc
+1mm = 1884cc
+1.5mm = 1906cc
+2mm = 1929cc
+2.5mm

Fikk beskjed om å ikke gå opp til 86mm for da kan blokka sprekke da det ikke er mye mer enn 5mm mellom sylindre. Stemmer dette? Var en kompis som gjorde borringa for meg. Angrer på at jeg ikke var med å så på :(
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Harald »

for å få 1960ccm må du ha borra MINST 2.5mm (85,5mm gir 1952ccm) da er det ikke rare greiene igjen av stempelveggene uansett. overasket om du har så mye som 5mm gods igjen mellom stemplene da :)

dagens tips.. hold deg unna overlading :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Fjæring

Post by Morphinytry »

Harald wrote:for å få 1960ccm må du ha borra MINST 2.5mm (85,5mm gir 1952ccm) da er det ikke rare greiene igjen av stempelveggene uansett. overasket om du har så mye som 5mm gods igjen mellom stemplene da :)

dagens tips.. hold deg unna overlading :D
Tror jeg fant ut at jeg har rundt 4,2mm igjen :)

Men skal nok få meg en ny motor snart....gjøre alt litt penere og uten borringa...siden jeg har turboen :)
Post Reply