Noen som har en god norsk forklaring på hva Torsen diffen er for noe? Hva den gir meg av glede, trygghet og annet?
Hvordan er den anderledes med denne enn vlsd som hadde hadde på min 93le.
Helst ingen link til amerikansk side
Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Forklaring på Torsen-Diff anyone?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Det er en differensialsperre som låser begge hjulene sammen ved hjulspinn. Er samme prinsipp som vlsd!Fred93LE wrote:Noen som har en god norsk forklaring på hva Torsen diffen er for noe? Hva den gir meg av glede, trygghet og annet?
Hvordan er den anderledes med denne enn vlsd som hadde hadde på min 93le.
Helst ingen link til amerikansk side
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Kort fortalt er selve differensialmekanismen basert på larvegir i stedet for vanlige tannhjul(åpen diff). De har den egenskapen at kun et av girene kan drive det andre. Dette blir bla brukt på wincher og kraner slik at tyngden av lasten ikke skal klare og drive motoren i motsatt retning om motoren streiker. I en differensial skaper dette en låse effekt som motvirker en åpen diffs tendens til å flytte Kraften fra mellomakselen til hjulet med minst motstand.
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
i praksis ved vanlig bruk, kan man superforenklet si at torsen diffen forsøker hele tida å sende drivkrafta mot den siden som har grep til enhver tid.. men torsen og har noen svakheter. spesifikt det at den MÅ ha noe grep på begge hjul, et hjul i lufta= null framdrift.
enda enklere forklart. viskose diff = funker dårlig. torsen diff = som å få ny bil , bytte fra torsen til en bra lamelldiff = som å få ny bil igjen..
enda enklere forklart. viskose diff = funker dårlig. torsen diff = som å få ny bil , bytte fra torsen til en bra lamelldiff = som å få ny bil igjen..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.
Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.
Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Min erfaring på regn er at en åpen diff ikke kommer så lett med rompa ut av sving da kun det innerste hjulet får redusert sidegrep ved hjulspinn og ikke det ytterste. Sammenligner da RatX5en med MSMen.
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Denne er lettere å "slenge ut" og små drifte med. MYE lettere. Er som dag og natt. Du må nesten oppleve det for å skjønne det.Fred wrote:Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.
Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
Er det noe som heter fornuftig kjøring om vinteren? Hva i svarte...
Fruen vil ikke skjønne eller merke forskjell. Mye lettere å kjøre glatte bakker når begge hjulene skyver istedenfor bare det ene. Torsen vil bare hjelpe henne i de fleste tilfeller. Kanskje en bitteliten ulempe hvis hun kommer litt brått på gassen midt i en sving. Men er uansett superenkelt å kontrollere en sladd som kommer!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?
Et minus med diffbrems er at rompa på bilen bilen kan begynne å vandre sideveis på glatt vinterføre ved hjulspinn. Ubehagelig første gang jeg opplevde.
Utenom det forandrer en diffbrems bilen din fra en etthjulstrekker til en tohjulstrekker! Skyv ut av svinger og muligheten for å rette opp en skrens blir noe helt annet.
Utenom det forandrer en diffbrems bilen din fra en etthjulstrekker til en tohjulstrekker! Skyv ut av svinger og muligheten for å rette opp en skrens blir noe helt annet.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563