Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by Fred »

Noen som har en god norsk forklaring på hva Torsen diffen er for noe? Hva den gir meg av glede, trygghet og annet? :)

Hvordan er den anderledes med denne enn vlsd som hadde hadde på min 93le.

Helst ingen link til amerikansk side
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by Stehu »

Fred93LE wrote:Noen som har en god norsk forklaring på hva Torsen diffen er for noe? Hva den gir meg av glede, trygghet og annet? :)

Hvordan er den anderledes med denne enn vlsd som hadde hadde på min 93le.

Helst ingen link til amerikansk side
Det er en differensialsperre som låser begge hjulene sammen ved hjulspinn. Er samme prinsipp som vlsd!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by arildh »

Kort fortalt er selve differensialmekanismen basert på larvegir i stedet for vanlige tannhjul(åpen diff). De har den egenskapen at kun et av girene kan drive det andre. Dette blir bla brukt på wincher og kraner slik at tyngden av lasten ikke skal klare og drive motoren i motsatt retning om motoren streiker. I en differensial skaper dette en låse effekt som motvirker en åpen diffs tendens til å flytte Kraften fra mellomakselen til hjulet med minst motstand.
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by Harald »

i praksis ved vanlig bruk, kan man superforenklet si at torsen diffen forsøker hele tida å sende drivkrafta mot den siden som har grep til enhver tid.. men torsen og har noen svakheter. spesifikt det at den MÅ ha noe grep på begge hjul, et hjul i lufta= null framdrift.

enda enklere forklart. viskose diff = funker dårlig. torsen diff = som å få ny bil , bytte fra torsen til en bra lamelldiff = som å få ny bil igjen.. :mrgreen:
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by Fred »

Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.

Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by arildh »

Min erfaring på regn er at en åpen diff ikke kommer så lett med rompa ut av sving da kun det innerste hjulet får redusert sidegrep ved hjulspinn og ikke det ytterste. Sammenligner da RatX5en med MSMen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by Stehu »

Fred wrote:Vil denne være lettere å "slenge ut" i svingen og "små drifte" litt ? iforhold til de andre diffene? og og med at den låser mer enn de andre?
Føler iallefall at det spinner ut fortere ved brått rattutslag enn tidligere biler.

Og hva om vinteren når man prøver å kjøre fornuftig? Vil denne være lettere eller verre å holde på veien for fruen? Vil Torsen være til hjelp eller bare ødelegge for henne?
Denne er lettere å "slenge ut" og små drifte med. MYE lettere. Er som dag og natt. Du må nesten oppleve det for å skjønne det.

Er det noe som heter fornuftig kjøring om vinteren? Hva i svarte...

Fruen vil ikke skjønne eller merke forskjell. Mye lettere å kjøre glatte bakker når begge hjulene skyver istedenfor bare det ene. Torsen vil bare hjelpe henne i de fleste tilfeller. Kanskje en bitteliten ulempe hvis hun kommer litt brått på gassen midt i en sving. Men er uansett superenkelt å kontrollere en sladd som kommer!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Re: Forklaring på Torsen-Diff anyone?

Post by BAE »

Et minus med diffbrems er at rompa på bilen bilen kan begynne å vandre sideveis på glatt vinterføre ved hjulspinn. Ubehagelig første gang jeg opplevde.
Utenom det forandrer en diffbrems bilen din fra en etthjulstrekker til en tohjulstrekker! Skyv ut av svinger og muligheten for å rette opp en skrens blir noe helt annet.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Post Reply