Mange her som tar innstillingene sine sjøl?
regards
ensomskaljusteresjøl...
DIY Camber/Caster/Toe
Moderator: Styremedlemmer
DIY Camber/Caster/Toe
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
eg har tatt spissingen ved hjelp av 4 bukker, tynn hyssing og målbånd. Har fungert bra
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: DIY Camber/Caster/Toe
Jeg har tenkt på det flere ganger. Kult om du beskriver prosessen her samt kost på innkjøp av utstyr.
En av utfordringene mine når jeg har justert høyde på understell har vær tå finne et flatt gulv. Det er overraskende mange murte gulv som har helling. Lett å sjekke ved å snu bilen og måle på nytt.
En av utfordringene mine når jeg har justert høyde på understell har vær tå finne et flatt gulv. Det er overraskende mange murte gulv som har helling. Lett å sjekke ved å snu bilen og måle på nytt.
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
For spissing så har folk flest det ein trenger.
1. Finn ein så plan plass som mulig. Parker bilen der og pass på at rattet står "rett". Ikkje vri rattet etter at du har parkert!
2. Still opp 4 bukker. Ein i kvart hjørne til bilen
3. Strekk ei snor (type tynn) (2 strekk) mellom bukk bak og framme i høgde med senter av hjula.
4. Finn ut kva bredden mellom hjula er bak og framme. Finner det i ein eller annan manual.
5. Plasser bukkane slik at snora kommer parallellt med senterlinja på bilen (Altså er hjulavstanden feks 1500mm bak og 1520 framme så plasserer du snora 100mm ut frå senter av bakre felg og 90 ut frå senter av framre felg)
6. Mål framme og bak på felgane og noter ned målingane. Då får ein noterert ned feks 121mm bak og 119mm framme. Mål på kanten av felgen. Då har hjulet spissing innover (toe-in). Justerer ein skruen til spissingen då med feks 1/4 turn og tar nytt mål så havner ein tilslutt på 120mm framme og 120mm bak (om parallelle hjul er ønskelig )
7. Juster spissingen etter dei måla/vinklane du vil ha
Egentlig ganske enkelt, men eg ville ikkje begynt med det uten at ein er trygg på det ein gjer...
Viss ein har ein greit betalt jobb og skal ha orginale innstillinger så ville eg gjort det på eit verksted. Koster som regel ikkje så mange kroner...
1. Finn ein så plan plass som mulig. Parker bilen der og pass på at rattet står "rett". Ikkje vri rattet etter at du har parkert!
2. Still opp 4 bukker. Ein i kvart hjørne til bilen
3. Strekk ei snor (type tynn) (2 strekk) mellom bukk bak og framme i høgde med senter av hjula.
4. Finn ut kva bredden mellom hjula er bak og framme. Finner det i ein eller annan manual.
5. Plasser bukkane slik at snora kommer parallellt med senterlinja på bilen (Altså er hjulavstanden feks 1500mm bak og 1520 framme så plasserer du snora 100mm ut frå senter av bakre felg og 90 ut frå senter av framre felg)
6. Mål framme og bak på felgane og noter ned målingane. Då får ein noterert ned feks 121mm bak og 119mm framme. Mål på kanten av felgen. Då har hjulet spissing innover (toe-in). Justerer ein skruen til spissingen då med feks 1/4 turn og tar nytt mål så havner ein tilslutt på 120mm framme og 120mm bak (om parallelle hjul er ønskelig )
7. Juster spissingen etter dei måla/vinklane du vil ha
Egentlig ganske enkelt, men eg ville ikkje begynt med det uten at ein er trygg på det ein gjer...
Viss ein har ein greit betalt jobb og skal ha orginale innstillinger så ville eg gjort det på eit verksted. Koster som regel ikkje så mange kroner...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: DIY Camber/Caster/Toe
will do i tråden min!arildh wrote:Jeg har tenkt på det flere ganger. Kult om du beskriver prosessen her samt kost på innkjøp av utstyr.
En av utfordringene mine når jeg har justert høyde på understell har vær tå finne et flatt gulv. Det er overraskende mange murte gulv som har helling. Lett å sjekke ved å snu bilen og måle på nytt.
Eg har fått nok av sure verksteder som ikkje klarer å få mazdan inn på bukk pga klaring under bil!
Dessuten er det intr. og passe nerdete...
-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Re: DIY Camber/Caster/Toe
En Landcruiser bekjent bruker en mye enklere metode for spissing.
Sett en nål i hvert dekk pekende forover. Mål avstand med en tråd.
Trill bilen bakover slikt at nålene peker 180 grader andre veien (bakover) og mål differansen.
Om man sliter unormalt mye er det fort gjort å sjekke med denne metoden.
Sett en nål i hvert dekk pekende forover. Mål avstand med en tråd.
Trill bilen bakover slikt at nålene peker 180 grader andre veien (bakover) og mål differansen.
Om man sliter unormalt mye er det fort gjort å sjekke med denne metoden.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
Vekter du sjøl og?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
DrHolm wrote:Vekter du sjøl og?
Setter bile på foten. På det hjulet det gjør mest vondt er det mest vekt hehe
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
inglar wrote:Setter bile på foten. På det hjulet det gjør mest vondt er det mest vekt hehe
Er ikke alltid det som ser best ut, som gir best vektfordeling..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: DIY Camber/Caster/Toe
En kamerat og jeg har spleiset på 8 baderomsvekter fra biltema. Funker godt å vekte bilen med det. Blir ikke på grammet men lett innafor 1 kg. Legger bare en planke mellom 2 og 2 av vektene og setter hjulet på de.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++