Mx-5 m/hardtop i bilvaskemaskin?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Mx-5 m/hardtop i bilvaskemaskin?

Post by Sire »

Går det greit?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Kommer vel an på hvordan pakninger osv. sitter/tetter

se her:

http://mx5-miata.no/modules.php?name=Fo ... ght=vasker

Jeg ville i alle fall valgt børsteløs, men for hånd er bedre og ikke mye tregere...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg spyler lett inn vann mellom pakningen og sideruten med høytrykkspyler og den leverer på langt nær så mye vann og trykk som en vaskemaskin.

Du kan jo prøve vaskemaskinen mens du sitter i bilen med to store badehåndklær til å presse mot rutene, og så sier du fra til oss om hvordan det gikk :)
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jeg har vasket i maskin mange ganger. Noe vann kommer inn, men det er ikke verre enn at det er fort gjort å tørke opp.

Velg en maskin som ikke har børster (nylontråder), men en maskin som har pusseskinn (ca 0,5 cm tykke tråder) da disse gir mindre riper og bedre vask.

Graden av vanninntrengning i bil varierer nok fra bil til bil.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har da vasket bilen flere ganger med maskin eg, men da uten hard top, går greit dette, men råder deg da til å gå igang med svampen er eneste måten å få bilen ren på etter min mening...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Jeg ville aldri brukt maskinvask på min bil. Spesielt ikke når hardtoppen er laget av glassfiber og lakken lett flasser.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Tør ikke å vaske bilen i vaskemaskin. Ikke fordi jeg er redd for bilen, men for mitt eget liv...

Mor mi fikk nemmelig kust taket på sin bil (metalltak) og hadde det vært meg med min bil i det tilfelle, hadde jeg liggi 6 m under jorda nå..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

6 m var litt mye... men fint med advarselen ja :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

steffen wrote:Jeg ville aldri brukt maskinvask på min bil. Spesielt ikke når hardtoppen er laget av glassfiber og lakken lett flasser.
Hmm er lakken noe dårligere av den grunn da, har hatt masse glassfiber på bilene mine etterhvert, men aldri fått lakken løsnet av den grunn,, men steinsprut på sideskjørter og frontfangern det fjerner lakk, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mazdafreaks wrote:
steffen wrote:Jeg ville aldri brukt maskinvask på min bil. Spesielt ikke når hardtoppen er laget av glassfiber og lakken lett flasser.
Hmm er lakken noe dårligere av den grunn da, har hatt masse glassfiber på bilene mine etterhvert, men aldri fått lakken løsnet av den grunn,, men steinsprut på sideskjørter og frontfangern det fjerner lakk, :lol:
Vil ikke fnyse av det der nei, når lakkert glassfiber står i solen skjer det gjerne at man får bobler... om disse boblene får sprekker under eller før vask så vil sikkert vasken forverre det...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

EspenSort92 wrote:
Mazdafreaks wrote:
steffen wrote:Jeg ville aldri brukt maskinvask på min bil. Spesielt ikke når hardtoppen er laget av glassfiber og lakken lett flasser.
Hmm er lakken noe dårligere av den grunn da, har hatt masse glassfiber på bilene mine etterhvert, men aldri fått lakken løsnet av den grunn,, men steinsprut på sideskjørter og frontfangern det fjerner lakk, :lol:
Vil ikke fnyse av det der nei, når lakkert glassfiber står i solen skjer det gjerne at man får bobler... om disse boblene får sprekker under eller før vask så vil sikkert vasken forverre det...
Hehe ja kan vera ett poeng, men en hardtop eg ville eventuelt hatt, ville da fått meget lite sol på seg, :lol: men bruk svampen gutter og jenter, mye lettere å få vekk dritten og ikkje minst mye billigere, er litt kos å vaske bilen også synest eg,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mazdafreaks wrote: Hehe ja kan vera ett poeng, men en hardtop eg ville eventuelt hatt, ville da fått meget lite sol på seg, :lol: men bruk svampen gutter og jenter, mye lettere å få vekk dritten og ikkje minst mye billigere, er litt kos å vaske bilen også synest eg,
Tar ca 15 min hvis du har slangen og svampen klar....

men avfetting under list er et must nå for tiden... og GOD spyling, helst trykk... og IKKE bruk svampen på panser feks. etter man har vasket under list... :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

er du glad i bilen så ikke en gang tenk på å bruk maskin.. tar ikke så lang tid/mye arbeid å vaske for hand enten hjemme eller i en gjør-det-selv hall.. har jobbet noen år som klargjører på et bilfirma og har sett mange stygge eksempler på hva en maskin kan gjøre med bilen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg har vaska min mye i maskin. fungerer fint. så klart er ingen ting som god håndvask, men det orker jeg ikke hele tiden på vinteren altså.

velg en maskin som er (relativ) ny så er de så pass gode at jeg mener det ikke har noe å si om du vasker der inni mellom. (Jobba selv på bensinstasjon og kan gå god for en vask, men liksom ikke hver dag))!!
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Jeg vaskern alltid for hånd :!:
Post Reply