Nå ser det ut til at reimhjulet har begynt å vingle igjen og jeg har selvsagt fortsatt den korte veivtappen....
Jeg hadde tilsvarende vingling i oktober og leverte derfor
bilen til Mazda hvor de fant ut at det var noe slitasje på veivtappen, men ikke noe de ikke kunne fikse. Ny pinne, register-drev, bolt og nytt reimhjul ble montert og alt var fryd og gammen.
Dette var altså i oktober.
Jeg var inne til sjekk av momentet på bolten i februar, da jeg mente reimhjulet hadde begynt å vingle litt igjen. Momentet var fint og det var bare å kjøre videre. I dag ser jeg at det ikke er bra. Det vingler ganske betydelig. Hvis det er slik at pinnen ligger og rører på seg der inne og sliter videre på veivtappen så må vel det skyldes at bolten har løsnet, eller hva? Og den løsner vel ikke hvis den er strammet med riktig moment?
Det jeg frykter er at Mazda på Ullern bil skal si at det ikke er noe poeng å gjøre samme reparasjonen igjen og at det eneste å gjøre er å montere en ny long-nose veivaksel eller å gå til innkjøp av ny motor. Og selvsagt at jeg må finansiere det hele.
(Kan det være en ørliten mulighet at den reima som går fra reimhjulet og rett opp til et annet hjul.(til vannpumpa??), er for stramt montert? Jeg ser nemlig at dette hjulet også vingler litt. Da er jo veivtappen fin, og bare reimhjulene som er vindskeive..... Jeg vet ikke om dette er saklig, jeg bare tenker.....)
Uansett, det er Mazda som har montert alt dette så det må vel være de som må ordne opp, eller hva?
Nå er jeg dritt lei denne helvetes veivtappen!!!