hvordan sjekke om jeg har diff?
Moderator: Styremedlemmer
hvordan sjekke om jeg har diff?
Når jeg nå skal selge bilen har jeg fått inn et spørsmål som jeg ikke klarer å besvare selv, så jeg overlater det til proffene: Er det diff(erensialsperre) på bilen? Hvordan kan jeg sjekke dette?
Og hvor sjekker jeg når bilen ble importert til norge?
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
- Status: Offline
Re: hvordan sjekke om jeg har diff?
Diffsperre vet jeg ikke, men førstegangs registrering i Norge står vel i vognkortet?Olern wrote:Når jeg nå skal selge bilen har jeg fått inn et spørsmål som jeg ikke klarer å besvare selv, så jeg overlater det til proffene: Er det diff(erensialsperre) på bilen? Hvordan kan jeg sjekke dette?
- Miatapowers
- 7200 RPM
Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da. 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
Litt OT: Vet det er en eller annen form for brems/sperre på min da jeg har prøvd piruett testenStianOppistov wrote:Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da.

- Miatapowers
- 7200 RPM
Du hadde nok ikkje bilen din i gir. og mellomakselen gikk rundt i stedet. er letteste pungtet så får det, men da regner eg også med du ikkje har sperre. da ville den gått rundt, eg har selv åpen diff, klare å sladde osv. men rene piruetter klarer eg desverre ikkje, eller heldigvis, hadde vel slitt mer dekk da. 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Den funker ikke i alle sammenhenger. Den 1,8 diffen jeg har liggende, som er åpne, så gikk begge hjulene samme vei. men jeg åpnet klokka, for å være helt sikker, og den er "gjennomsiktig".StianOppistov wrote:Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da.
I de klassene i asfaltracing, hvor diff.brems ikke er tillatt, så jekker vi bilen opp på en side, og ber føreren holde full gass, og bråslippe clutchen. Da finner man ut om det er difbrems...

Neida, det er ikke full gass, men de må slippe clutchen helt ut mens bilen går på tomgang. Enten så går det greit, eller så innrømmer føreren at det er brems, før jekken velter.
Skal man prøve dette hjemme, så ikke jekk bilen så høyt, og slipp clutchen VELDIG sakte ut, sånn at man kan trå den inn hvis bilen begynner å bevege seg fremover.
Lykke til!
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Har man diff sperre eller brems, så vil bilen bevege seg fremover, og følgelig velte jekken.biXen wrote:cartman: Hva er forskjellen på diffsperre og uten når dere gjør det da? Hva skjer?
Har man åpen diff, vil det hjulet som er jekket opp gå rundt uten at det blir overført noe belastning til hjulet som står i bakken. Bilen blir da stående i ro.
C a r t m a n
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Har du sjekket DSG Differential Spotter's Guide i garasjen på miata.net!
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Man må ha ut en drivaksel, eller hele diffen for å se om det er brems eller ikke. Men man kan se forskjell på 1,6 og 1,8 utenfraBaktusBror wrote:Har du sjekket DSG Differential Spotter's Guide i garasjen på miata.net!
C a r t m a n