Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Er det noen som vet hvordan man justerer tenning på en 1994 1,8 liter, hadde også vært fint og sett noen bilder! Er det noe effekt og hente på dette og i så fall hvor mye tror dere? Hadde vært flott med kjappe svar, kan få gjort det på tirsdagen!
Mazda Mx5 1,8 1994 modell, original enda! Big plans! =`D
SphinX1985 wrote: Er det noe effekt og hente på dette og i så fall hvor mye tror dere?
I utgangspunktet er det sånn ca ingenting å hente på å justere tenningen. Jeg justerte til 14 grader før topp mot 10 originalt og kjørte med 98 oktan, og bilen føltes muligens marginalt litt mer crispy på lave turtall, men jeg har ennå til gode å se faktiske dyno resultat på det. Så igjen, gjør deg ingen store forhåpninger om noe spesiell effektøkning. Jeg gikk gjennom hele registreret med tenningsjustering, 98 oktan, sportsluftfilter, free flow catalysator og mye større sportseksosanlegg.. Pga. lyd etc føltes det som den gikk mye bedre enn den egentlig gjorde.. Fakta er jeg merket MYE bedre på performance og aks når jeg skiftet fra noen tunge 16" felger jeg hadde på, til de originale lette 14" felgene med vinterdekk, enn all annen "trimming" jeg utførte på bilen FØR kompressoren kom på...
Tar det etter husken. Er litt forskjellige opplysninger på nettet. Det sies at man får ca. 1hk per grad fortenningen justeres inntil 14 grader. Men i ett innleg hvor en hadde vært på dynoen og testet dette fikk han ca. 2hk på hjula.
Så jeg tror det er rimelig korrekt at man kan regne med ca 2 - 4 hk ved å justere fortenninga til 14 grader. Det er lite, men på den andre siden er det jo gratis
Man skal også få litt (les: lite) økt moment over hele turtallsskalaen. Det sies at dette merkes bedre enn de ekstra hestene.
For 1.6 90-93 gir det best bånndrag med 18 grader, og best topp-effekt med 14 grader.
Tenninga kan gjøre en del på momentkurven, og litt på maks-effekt. På min 1996 1.6 var det noen hester å hente på å leke med tenninggskurven. Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.
På 1.8-literen til OP skal effekten av endringer i tenninga være mindre, påstås det. Skal skifte til 1994 1.8 MEGET snart, så da skal jeg måle og finne ut mer.
BaktusBror wrote:Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.
Tror ikke du kan sammenligne tenningsjusteringen og leken din med ECU'en på 90hk, med det å justere tenning på en 116 hk fra 10 til 14... Aldri i livet om en er i nærheten av 7 hk med den mod'en på den, om en så står på hodet mens en justerer...
BaktusBror wrote:Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.
Tror ikke du kan sammenligne tenningsjusteringen og leken din med ECU'en på 90hk, med det å justere tenning på en 116 hk fra 10 til 14... Aldri i livet om en er i nærheten av 7 hk med den mod'en på den, om en så står på hodet mens en justerer...
Jeg legger meg flat...! ( Har ikke 116 hk, prøver å få det ) Sikkert mye lettere å hente opp igjen noen ned-trimma hester enn å øke videre oppover.
Justering fra 10 - 14 grader på 1.6 skal gi ca. 2 hk og flytte dreiemoment kurven mot lavere turtall (ca. 500 rpm). Finner dessverre ikke igjen den Dyno kurven. Samtidig har jeg bare hørt og kan derfor ikke bekrefte at dette ikke gir noen effekt på 1.8 l. På min forrige synes jeg også han gikk penere mot tomgang da jeg økte fortenninga til 14 gr.