Hvordan justere tenning?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
SphinX1985
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 23 Dec 2007, 22:39
Status: Offline

Hvordan justere tenning?

Post by SphinX1985 »

Er det noen som vet hvordan man justerer tenning på en 1994 1,8 liter, hadde også vært fint og sett noen bilder! :) Er det noe effekt og hente på dette og i så fall hvor mye tror dere? Hadde vært flott med kjappe svar, kan få gjort det på tirsdagen! :)
Mazda Mx5 1,8 1994 modell, original enda! ;) Big plans! =`D
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

har ikke lest den nøye nå, men skal vel stå her: http://www.miata.net/garage/ignition.html
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hvordan justere tenning?

Post by HansT »

SphinX1985 wrote: Er det noe effekt og hente på dette og i så fall hvor mye tror dere?
I utgangspunktet er det sånn ca ingenting å hente på å justere tenningen. Jeg justerte til 14 grader før topp mot 10 originalt og kjørte med 98 oktan, og bilen føltes muligens marginalt litt mer crispy på lave turtall, men jeg har ennå til gode å se faktiske dyno resultat på det. Så igjen, gjør deg ingen store forhåpninger om noe spesiell effektøkning. Jeg gikk gjennom hele registreret med tenningsjustering, 98 oktan, sportsluftfilter, free flow catalysator og mye større sportseksosanlegg.. Pga. lyd etc føltes det som den gikk mye bedre enn den egentlig gjorde.. Fakta er jeg merket MYE bedre på performance og aks når jeg skiftet fra noen tunge 16" felger jeg hadde på, til de originale lette 14" felgene med vinterdekk, enn all annen "trimming" jeg utførte på bilen FØR kompressoren kom på...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Tar det etter husken. Er litt forskjellige opplysninger på nettet. Det sies at man får ca. 1hk per grad fortenningen justeres inntil 14 grader. Men i ett innleg hvor en hadde vært på dynoen og testet dette fikk han ca. 2hk på hjula.
Så jeg tror det er rimelig korrekt at man kan regne med ca 2 - 4 hk ved å justere fortenninga til 14 grader. Det er lite, men på den andre siden er det jo gratis :P
Man skal også få litt (les: lite) økt moment over hele turtallsskalaen. Det sies at dette merkes bedre enn de ekstra hestene.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

For 1.6 90-93 gir det best bånndrag med 18 grader, og best topp-effekt med 14 grader.

Tenninga kan gjøre en del på momentkurven, og litt på maks-effekt. På min 1996 1.6 var det noen hester å hente på å leke med tenninggskurven. Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.

På 1.8-literen til OP skal effekten av endringer i tenninga være mindre, påstås det. Skal skifte til 1994 1.8 MEGET snart, så da skal jeg måle og finne ut mer.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Beholder du 1.6 ECU ? eller blir det komplett 1.8 ledningsnett med spjeld, MAF etc ?
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Beholder 1.6 ECU, men programmerer den om til å håndtere 1.8 MAF og spjeld...tror ikke noen har gjort det før :D
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

BaktusBror wrote:Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.
Tror ikke du kan sammenligne tenningsjusteringen og leken din med ECU'en på 90hk, med det å justere tenning på en 116 hk fra 10 til 14... Aldri i livet om en er i nærheten av 7 hk med den mod'en på den, om en så står på hodet mens en justerer...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

HansT wrote:
BaktusBror wrote:Litt usikkerhet i målesystemet (GTech road-dyno) men fikk omtrent 7 hester og 12 Nm.
Tror ikke du kan sammenligne tenningsjusteringen og leken din med ECU'en på 90hk, med det å justere tenning på en 116 hk fra 10 til 14... Aldri i livet om en er i nærheten av 7 hk med den mod'en på den, om en så står på hodet mens en justerer...
Jeg legger meg flat...! ( Har ikke 116 hk, prøver å få det :D ) Sikkert mye lettere å hente opp igjen noen ned-trimma hester enn å øke videre oppover.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Justering fra 10 - 14 grader på 1.6 skal gi ca. 2 hk og flytte dreiemoment kurven mot lavere turtall (ca. 500 rpm). Finner dessverre ikke igjen den Dyno kurven. Samtidig har jeg bare hørt og kan derfor ikke bekrefte at dette ikke gir noen effekt på 1.8 l. På min forrige synes jeg også han gikk penere mot tomgang da jeg økte fortenninga til 14 gr.

Edit: Les mer om dette på miata.net:
http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Post Reply