Spørsmål om AC og vifte på 1.8 NB 2003- eller (MSM)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Spørsmål om AC og vifte på 1.8 NB 2003- eller (MSM)

Post by arildh »

Jeg driver og feilsøker et problem med AC og Hydra på min MSM.
Har en dialog med FM om problemet men har ikke kommet til bunns i det enda. Jeg mistenker en feil i Hydra hardware men må være sikker før jeg gidder å sende den tilbake. Har fått nytt base map uten at det hjalp.
Problemet er at AC clutchen slår inn med jevne mellomrom (hver 20-30 sek i ca. 10-15 sek duarsjon) uten at AC står på. Usikker på om det kommer kaldluft.
Når jeg trykker inn knappen starter AC med en gang men gir seg etter 10-15 sek og venter i 20 sek før den starter igjen. Når den går kommer det kaldluft men dette slutter ikke overraskende når AC clutchen bliir deaktivert.

Kan noen med orginal MSM eller annen NB med samme AC (2003+) fortelle meg hva som er vanlig oppførsel ?
- Går AC viften konstant ?
- Er AC clutchen aktivert konstant når AC knappen er inn ?
- Hender det at AC clutchen slår inn uten at AC knappen er inne ?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

hmmm.. er bare en igjen her på forumet som ikke har begynt å knote med hydra,
dumt om det skal bli et problem, blir spennende å se om jeg får samme ja...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg kjørte en tur med taket nede i dag og skrudde derfor varmen ned til beina og kroppen i stedet for standardinstilling til frontruten.
Det virket da som om hele problemet med AC og tull med tomgang forsvant.
Med en gang jeg skrudde bryteren til vindusvarme igjen kom problemet tilbake.

Kan Mr Gladibilen min og Herr EspenSort osv. sjekke dette asap på sine Hydra bestykkede MSMMMMer ?

Problemet skjer altså når den er innstilt til å blåse opp på frontruten eller frontrute + bein.
Håper dette er reproduserbart.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Jeg kan sjekke imorgen. Min oppfører seg også litt merkelig. Når jeg starter kald bil tar det ikke mange sekundene før vifta slår seg på. Deretter går den av og på noen ganger. Hvordan ser/hører jeg at AC clutchen slår inn?
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Skal huske å sjekke dette straks jeg får stabilisert tomgangen,
har bestilt ny pakning og lokalisert vakumlekasjen, så forhåpentligvis ikke lenge til :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvilken pakning var det snakk om ? Metall pakningen mellom øvre og nedre del av innsuget ?

Til BAE med fortsatt orginal MSM.
Det kan virke som om det er en switch eller en tilstand som inntreffer når luften er dirigert mot vinduet som påvirker AC og som Hydra ikke tar høyde for.
Kunne du sjekket om AC oppfører seg likt om bryteren står helt til venstre( mot vindu) eller helt til høyre ( luft i trynet om jeg ikke husker feil).
AC pumpa er den nederste reimhjulet til høyre når du står forran bilen.
Hvis center på reimhjulet beveger seg er AC clutchen aktivert og AC pumpa går.

Har sendt mail til FM.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

arildh wrote:Hvilken pakning var det snakk om ? Metall pakningen mellom øvre og nedre del av innsuget ?
korrekt :) merksnodige greier.. men den tråden har vi her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7832
(så blander vi ikke kortene)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Kom du noe vei med dette da?

Jeg har ikke sjekket enda, måtte finne tråden igjen for å se hva det konkret gjaldt.. :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Well. FM sier at det bare er å sende inn motorstyringen så skal de teste det. De innrømmer at noe må være feil. Har sjekket alle ledninger i harness mot et diagram de sendte meg.
Etter at jeg fant ut at det kun gjelder når det er luft opp mot vinduet har jeg valgt å vente med å sende inn motorstyringen til FM har et fornuftig basemap av v.2.6 firmware og boksen kan oppgraderes.
Vil helst unngå å måtte vente i en mnd. på ny ECU midt i sesongen.

Fint om du tester så vet vi evt. om det gjelder Hydra'en din også. I så fall er vi 3. stk. med samme problemet.
Post Reply