Nose Job

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534
Status: Offline

Nose Job

Post by BaktusBror »

Nose Job
Er det noen erfarne nese-kirurger her på forumet?

Fikk en lite morsom overraskelse: Skulle skifte tannreim på 1.8L motoren før den går inn som erstatning for 1.6'ern....oppdaget da at det ikke bare er shortnose 1.6 som kan få problemer med veivakselen :evil:

Jeg trenger altså å reparere en dårlig utført Long Nose Repair
http://www.miata.net/garage/LongNoseRepair/index.html

Det er et bredt, skrått spor i veivakselen etter woodruff-key, og bosset er slitt helt ned så det er ei dyp grop etter veivakselen.
Image

Her har noen prøvd å reparere med bruk av MYE Rød Locktite. Ikke rart at jeg trengte 2 meter latmannsarm for å få løsnet bolten.

Image

Det tyder litt dårlig det her, denne motoren må ha hatt mye kast i reimskivene en god stund.

Er det noen som vet om det går an å få av den tannreim-skiva selv om den er klint inn med rød Locktite? Uten å slå på veiva og ødelegge lager?
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

Bare å bruke varme så smelter locktighten. Bruk gass og varm det opp så er det bare å dra det av med en liten avtrekker.
Når du skal montere det sammen igjen så sveis det sammen så slipper du noe bekymring på mange år.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Var noe kjent med denne rep'en desverre..
Beklager å ødelegge tråden din litt...men etter en liten samtale med mazda i trondheim fikk jeg vite at dette er faktisk en standard rep. så fremt kunden får VALGET om å gjøre det på denne måten. Min mekanikker må ha vært glad i blå lock-tite..
Image

Image

Mazda Norge er derimot ikke så enige om at dette er en god rep. :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM

Post by Banzaibaggen »

Er det tegn til att fixen har løsnet? Om ikke ser det vel ut som det er bra nokk og det er mulig å få det løs siden. Perfekt om du spør meg :?.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Veeel...det kommer an på. Denne jobben som de har gjort er løsningen som de valgte å gjøre uten at jeg ble konsultert om det. Skaden skjedde etter at Mazda i trondheim bytta reg.reim. Når fatter la nå bilder på disken dems og spurte om dette var en godkjent rep. fikk vi svaret om det var det, så lenge at kunden var informert om det, og ønsket å utføre det på denne måten, men det så ikke helt bra ut. Når fatter informerte om at jeg ikke var informert, og at det var de som hadde utført jobben fikk merkelig nok pipa en annen lyd. Og etter en liten samtale med Mazda Norge fikk vi faktisk beskjed om at denne rep'en ikke skulle vært utført på denne måten. Det riktige alternativet koster faktisk 30.000,-!! Så at at noen velger dette alternativet forstår jeg lett, men når feilen ikke er min så skal ikke denne rep'en utføres på min bil Det er nok derfor jeg ikke fikk valg/info om hvilken rep. som ble utført. Så jeg venter mer eller mindre på "ny" motor nå. Ser ingen vits i at de skal utføre en rep. til 30.000,- når jeg kan få tak i en brukt til 20.000. Eller for å sette det på spissen...en rimelig strøken delebil til samme summen.
Beklager at jeg har ødelagt tråden din litt... Men til info så fikk jeg vite at den lock-tite reperasjonen koster ca 8000,- (pris hos Okkenhaug i Trondheim)
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM

Post by Banzaibaggen »

Helt enig med deg. Så lenge det er de som har tabba seg ut må de gjøre en fullverdig jobb, men så lenge denne fixen holder i flere år er det vel en bra løsning for alle de som er så redd for shortnose.
Hilsen en som aldrig har vært redd for shortnose( men som gjerne bruker det som pruteargument :D)
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

skummelt å se dette skje på de med lang&stor nese.. noen som har funnet no forklaring på hvorfor det har skjedd i utgangspunktet? før fiksen.. åpnet flere sånne motorer, men ikke sett det på noen av disse..
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

for min sin del har dette skjed fordi en nisse på verkstedet ikke har skvettet litt locktite på bolten etter at regreima ble byttet. Ser ut om at han har tatt igjen med tanke på lock-tite når har skulle "gjøre opp" reparasjonen...
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM

Post by BaktusBror »

@m1chael: Felles skjebne er en trøst, sies det. Hvordan så bossen/skiva ut?
HF-mx5T wrote:skummelt å se dette skje på de med lang&stor nese.. noen som har funnet no forklaring på hvorfor det har skjedd i utgangspunktet? før fiksen.. åpnet flere sånne motorer, men ikke sett det på noen av disse..
Det finnes en god del forklaringer ute på nettet, den beste jeg har sett ang. long-nose er at det er en konstruksjonsfeil fra Mazda: Det er for stor klaring mellom veivakselen og remdrev/boss. Dermed blir det pinnen som skal ta opp kreftene fra to kamaksler med tilhørende isenkram. Samtidig er det bossen som skal holde to eller flere reimskiver som driver dynamo, AC, servostyring og noen ganger en kompressor, og hvis den sitter med slakk rundt akselen, vil det bli kast i reimskivene, og mere gnaging på bosset, og etterhvert løsere bolt, og dermed mere slitasje. Gnaging på bosset ser vi tydelig på mitt bilde.

Noen mener at preventivt burde alle shimse mellom veivaksel og remdrev/boss neste gang de skifter register-reim. Eller hvis de er late, skvett Blå Locktite i mellom hvis gapet er mindre enn 0.02 mm, evt Liquid Metal hvis klaringa er større.

Jeg kommer til å kjøpe nytt boss, woodruff-pinne, remdrev og bolt, og bruke Blå Locktite og JB-Weld (i stedet for Liquid metal - det er sikkert like bra?) som beskrevet på Miata.net.
Last edited by BaktusBror on 22 Apr 2008, 22:09, edited 1 time in total.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

BaktusBror wrote:Jeg kommer til å kjøpe nytt boss, woodruff-pinne, remdrev og bolt, og bruke Blå Locktite og JB-Weld (i stedet for Liquid metal - det er sikkert like bra?) som beskrevet på Miata.net.
Kan jeg spørre hva denne bossen er for noe?? bytter selv denne lille pinnen, bolten og remdrevet nå, på min 1,6 med big nose! boss er kanksje selve veiva eller?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM

Post by BaktusBror »

TraCkinG wrote: Kan jeg spørre hva denne bossen er for noe?? bytter selv denne lille pinnen, bolten og remdrevet nå, på min 1,6 med big nose! boss er kanksje selve veiva eller?
Det er den skiva som ligger sammen med bolten på bildet mitt
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

BaktusBror wrote:@m1chael: Felles skjebne er en trøst, sies det. Hvordan så bossen/skiva ut?
Hvis jeg ikke husker feil så den grei ut. Men jeg har ingen kompetanse til å skille om delen ser bra eller dårlig ut. Men det var lock-tite den :)
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM

Post by BaktusBror »

Nå har jeg vært hos Mazda og fått prisen på:

B3C7 11 317 Woodruff Key (Kile): 52.-
B3C7 11 321 Pulley, Timing Belt (Reimhjul): 365.-
B3C7 11 400 Boss, Pulley (NAV): 862.-
B3C7 11 406 Bolt, Lock-C.Shaft Pulley (Bolt): 115.-
B3C7 11 408 Plate 64.-
Å Blø: 1822,50
Klubbrabatt 15% gir 1549.-

Jeg kjøpte ikke. Bestilte på www.onlinemazdaparts.com. Totalpris 98 dollar, pluss frakt og moms blir likevel halv pris av klubbrabatt-prisen.
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM

Post by BaktusBror »

Vært i garasjen igjen.

Fjernet remdrev fra veiva, satt dønn fast med Locktite...
Dro på Biltema og kjøpte blåselampe og avdrager, det gjorde vei i vellinga:
Image

Stakkars veiva mi, har brekt nesetippen jo....
Image

Det tok totalt 14 dager fra bestilling til jeg hadde delene på posten, totalsummen ble 650 kroner:
Image

Så nå venter jeg med resten av jobben til gamlemotoren er ute, jeg skal flytte over reimskiva fordi jeg må bruke dynamoen fra 1.6L
Post Reply