Bensintilførsel (bilen starter, men vil ikke gå) og clucth

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Bensintilførsel (bilen starter, men vil ikke gå) og clucth

Post by TraCkinG »

Fikk inn motoren i dag, og den startet til en hel families overraskelse :P hehe... Det var jo særdeles morro, skal ikke legge skjul på det!

men, det er alltid ett (eller i mitt tilfelle to) men :P

1. Det virker som det er noe galt med bensintilførselen.. Kan noen fortelle meg hvor sikringen til denne ligger? Kan jo være at jeg har så flaks at denne bare er ødelagt.. Eller, er det noen andre tips til hva dette kan være?? Som sagt i topic så "starter" bilen, iallfall på startgass, men dør fort ut igjen. Tok ut det vi mener er "bensinreturen", men kom ikke ut noe bensin her..

2. Trykker ned clutchen, og det er tilnærmer ingen motstand... Det er noe utslag på slave cylinderen, men ikke noe veldig. Kan det være noe inne i "bell-housing" som er galt, noe som er blitt ute av posisjon når kassa var ute av bilen? Er det forresten en fjær e.l. inne i her som kan ha falt bort/ut?

Dere som er rå innen mekking kan forhåpentligvis gi meg et svar. Planene er egentlig å dra på tur med bilen 17. juni, men det kan desverre se ut som det spøker for dette :( Men, jeg prøver å holde motet oppe, og litt hjelp hadde jeg satt stor pris på!)

På forhånd takk
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

1) Hører du at pumpa starter når du vrir nøkkelen til 2`re hakket? Om ikke er det bare å begyne å feilsøke fra pumpa og fram. Husker ikke hvor sikringen sitter men tror nok du får start når du får igang pumpa.

2) Clutch armen sitter på en kule inne i huset med en slaks fjær. Det er mulig å få denne på fra utsiden men der er ikke lett. Du sier slave sylinderen ikke beveger seg stort. Har du prøvd å lufte clutchen? Er vanlig å måtte lufte etter ett cluch bytte.

Lykke til. Er det ikke større problemer så tror jeg du kommer deg på tur :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

1. Nei, kan ikek si at jeg hører bensinpumpa. Betyr det at denne er ødelagt? har jo ikke rotet med denne. Håper ikke det er det da.. Er det skikkelig summing fra pumpa, eller bare en slags "surklelyd"?

2. Har ikke byttet clutch, men vi luftet en gang i går allikevel. Det er kanskje noe man bare må gjøre igjen og igjen og igjen?

Husker du hvordan man kommer til inne i huset? er det ved den gummibelgen som sitter på siden?

Takker for oppmuntring Banzaibaggen. Håper virkelig jeg kan ta med bilen på tur nå.. Har sett fram til det i ca. et halvt år, blir utrolig kjedelig å møtte gjøre noe annet!
www.miata.no
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Clutchen, hvertfall på min har vært litt vrient å lufte. Trikset mitt, som pleier å fungere er å ta en slange på nippelen, ned i en flaske full av bremsevæske. og pumpe clutchen 10 ganger. Den drar inn bremsevæske og all luft som dyttes ut vil flyte opp pga bremsevæske som er flaska. Prøv dette...

Finn ut om bensinpumpa starter i hele tatt. Er en svitch på luftmengdemåler som sender signal til pumpa om starte/stoppe.

Må være luft gjennomstrømning for at den skal gå. Hvis du står med tenning på og putter hånden inn for å dytte på luftmengde måleren, skal du høre den starter. (forutsatt du har flapper afm da.)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

Du kan ta ut gummi belgen på clutch huset men jeg tror ikke du får gjort så mye mere enn å sikte deg inn på kula. Bare bruk så mye kraft du klarer så spretter den oftest på plass.
Pumpa kan du også sjekke ved å koble strøm rett på koblinga under hattehylla. Får du den til å starte kan du også prøve å starte motoren. Startern har du fått nok motivasjon til å fortsette feilsøkingen.
Lykke til :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kan starte pumpe ved å bruke en binders i diagnose pluggen i motorrommet,. husker ikke helt hvilken men en liten tlf til mazda så får du nok vite det,
pumpe selger de på biltema,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Har i kveld fått prøve dette med å tvangsstarte bensinpumpa. Gjorde det i diagnoseboksen i motorrommet.

Denne startet, så det virker som alt elektrisk er i orden. Men, det virker ikke som motoren får nok bensin.
Kan det være bensinfilteret som er tett?

Det er i tillegg en slags hvinelyd innimellom.. Denne er ikke hver gang pumpa går, men kommer plutselig. Noen som har vært borti noe slikt?

EDIT: Selger de forresten bensinfilter til denne bilen også på biltema?
www.miata.no
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

TraCkinG wrote:Har i kveld fått prøve dette med å tvangsstarte bensinpumpa. Gjorde det i diagnoseboksen i motorrommet.

Denne startet, så det virker som alt elektrisk er i orden. Men, det virker ikke som motoren får nok bensin.
Kan det være bensinfilteret som er tett?

Det er i tillegg en slags hvinelyd innimellom.. Denne er ikke hver gang pumpa går, men kommer plutselig. Noen som har vært borti noe slikt?

EDIT: Selger de forresten bensinfilter til denne bilen også på biltema?
For å si det på den måten... Hvis bensinpumpen ikke fungerte ville du ikke fått start på bilen i det hele tatt. Du kan jo prøve med bilen i gang å dra ut releet til bensinpumpen.. Bilen slokner umiddelbart. Men hvorfor/hvordan har du havnet på konklusjonen at bilen ikke får nok bensin? Hva mener du med at det virker som om bilen ikke får nok bensin? Hvis bilen ikke ruser opp når du trykker på gasspedalen, trenger ikke dette bety at bilen ikke får nok bensin. Du kan ha problemer med falsk luft, du kan ha problemer med LMM og ikke minst tenning... Og har jeg forstått det rett at du har hatt full overhaling av motoren kan det også være at du er ute av posisjon på registerreimen hvis denne har vært av... Så igjen, hva gjør at du først og fremst søker i bensintilførselen? I såfall, i stedet for å begynne å bytte på filter og bensinpumpe ville jeg ha sjekket med en bensintrykkmåler før jeg begynte å legge ut mye penger på ting som kanskje virker...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

Siden du har hatt motoren ute, er du sikker på at du har satt de to bensinslangene på riktig (og ikke bytta om tur og retur)? Lett å tulle det til der, det vet jeg av fersk erfaring - jeg glemte å merke dem når jeg tok ut motoren.. Lykke til!
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

BaktusBror wrote:Siden du har hatt motoren ute, er du sikker på at du har satt de to bensinslangene på riktig (og ikke bytta om tur og retur)? Lett å tulle det til der, det vet jeg av fersk erfaring - jeg glemte å merke dem når jeg tok ut motoren.. Lykke til!
To ferske erfaringer :P hehe

Enkel og grei løsning rett å slett :) Nå starter og går bilen på første omdreining :) Da er de bare å sjekke clutchen!
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Update: bilen er nå ute... og den går.. og girkassa er ok... Ho ho ho.. julenissen og a-på skolen på en gang :)
www.miata.no
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

Garttis!

Burde du endre signaturen din til 1.8L nå?
Post Reply