Boost controller elektronikk, hjelp?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Boost controller elektronikk, hjelp?

Post by SweetMX5 »

Hei, sitter her og emd boost kontrolleren og en tegning av hvor ting skal kobles hen..


jeg skjønner hvor GND skal hen, til jord, men det er et par ting jeg lurer på.:

1: rød ledning, IG power, hvor skal denne hen på ecuen?
2: RPM signal / injector pulse.. denne regner jeg skal på en av lednigene til dyse 1 2 3 eller 4.. for de de spruter jo en gang per 2 rpm, så da får jeg jo turtall derfra, eller?
3:Grå ledning, throttle signal, har en utgang på ecu som heter Throttle position, skal denne dit? viser hvor mye gass jeg har skal denne gjøre.
4:Hvit ledning, speed signal, skal denne kobles til Vehicle Speed Sensor på ecuen?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ser ut til at du har funnet ut selv her jo, men denne røde kan du koble på hva som helst som er positiv når tenningen er på, men mitt spørsmål er om du virkelig trenger denne saken her, så lenge du ikke har noe sprut så kan kontrolere dette så er det unødvendigt, dysene dine holder ikke så mye lengre med alikevel,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T
Status: Offline

Re: Boost controller elektronikk, hjelp?

Post by HF-mx5T »

SweetMX5 wrote:Hei, sitter her og emd boost kontrolleren og en tegning av hvor ting skal kobles hen..


jeg skjønner hvor GND skal hen, til jord, men det er et par ting jeg lurer på.:

1: rød ledning, IG power, hvor skal denne hen på ecuen? << 12v
2: RPM signal / injector pulse.. denne regner jeg skal på en av lednigene til dyse 1 2 3 eller 4.. for de de spruter jo en gang per 2 rpm, så da får jeg jo turtall derfra, eller? << let opp koblingskjema for ecu, finn pinne som er rpm til turteller. tjuvkoble deg på denne
3:Grå ledning, throttle signal, har en utgang på ecu som heter Throttle position, skal denne dit? viser hvor mye gass jeg har skal denne gjøre.<<< tps på mx5 er useless..
4:Hvit ledning, speed signal, skal denne kobles til Vehicle Speed Sensor på ecuen?
du har ikke hastighetsgiver om du har mekanisk overføring fra girkasse til speedo
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Rpm signal henter du fra den ene pin'en i diagnosekontakten. Husker ikke hvilken i farten men søk på miata.net. ikke rør dysene.
selvsagt er det et poeng med elektronisk boost controller. Det gir raskere spool up, og en flatere trykk kurve om den settes opp riktig. I tilegg er det ofte mulig å ha flere sikre 'maps' man kan switche mellom i stedet for å skru på feelingen på en justerbar bleed- eller ball/spring-ventil
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

det er det siste som arildh nevner her at jeg kan styre mer nøyaktig enn å måtte ta ting på feelingen, men jeg tror ikke at den egnetlig trengs den speed sensoren det var visst bare for å kunne si anbefalinger til blanding og slikt noe, men man kunne styre trykket uavhengig om denne var koblet inn..

men ok, rpm tas fra diagnose, ok da finner jeg denne på miata.net :) takker
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
Post Reply