Godkjenning av 1,6 Turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Godkjenning av 1,6 Turbo

Post by Arne »

Hei er det noen som har godkjent Turbo i 1.6 Mk1.
Jeg kjører p.t. rundt i en som ikke er godkjent enda, men ønsker å gjøre noe med det.
:oops: Jeg får den bremset til 110 hk, men jeg trenger vel noe mer dokumentasjon. Er det noen som sitter på slik dokumentasjon eller vet hvor jeg får tak i den?

Alle gode ideer motas med takk :D

Hilsen Arne
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Godkjenning av 1,6 Turbo

Post by Vidar »

110 Hk ?? Skrive feil ?? Har ikke bilen 115 Hk originalt ?
Hvilket turbo kit har du ? På hvilket trykk ?
Arne wrote:Hei er det noen som har godkjent Turbo i 1.6 Mk1.
Jeg kjører p.t. rundt i en som ikke er godkjent enda, men ønsker å gjøre noe med det.
:oops: Jeg får den bremset til 110 hk, men jeg trenger vel noe mer dokumentasjon. Er det noen som sitter på slik dokumentasjon eller vet hvor jeg får tak i den?
Alle gode ideer motas med takk :D
Hilsen Arne
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis man skal godkjenne biler med ettermontert turbo blir det billigere å vise bremsepapirer med turbotrykket stilt slik at du holder deg innenfor 5% ( eller var det 10%) effektøkning i forhold til det som står i vognkortet. Da slipper du å måtte betale avgifter på økt effekt + evt. oppgraderinger på bremser osv.
Det var sikkert dette Arne mente med 110hk.

Når biltilsynet spør om hva som er poenget med å montere turbo uten å få mere effekt er det bare å bruke store dådyrøyne og si: "Jeg har satt på turbo fordi jeg ville øke dreiemomentet men ikke effekten" :)

At man skrur opp trykket etter godkjenning har ikke de noe med...
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Han har vel bremset den til 110 på bakhjulene, som er innenfor 10% av det originale som ligger på omkring 98hk.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Man opererer med effekt i motor på biltilsynet(står effekt i motor i vognkortet ditt).. ikke effekt på hjula..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Arne
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Bremset til 110

Post by Arne »

Forstår jeg det rett, at så lenge jeg ikke har endret effekten mer en 10% så trenger jeg ikke noe annen dokumentasjon en bremsingen? Må vel betale Hk avgift til staten uansett! eller?

Arne.

Jo da, det er nok mer en 110hk på bakhjulene... kjør opp på side min en gang så får du se.... :wink:
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kjører gjerne opp på sida di engang :P
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

hehe, bra kommentert HF :D
Post Reply