Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
temte
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 01 Feb 2007, 01:00
Status: Offline

Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by temte »

Har ikke bra nok utslag på co målingen. Vil en ny Lambdasonde gi bedre effekt på motoren, eller er dette bare et forurensingsproblem? I tilfelle er det vanskelig å bytte denne selv? Har hørt at det kan være ulike typer av den.
Har en standard 93 mod. 1,6 MX5.

Hilsen Temte, Arendal
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by Miatapowers »

Er ikke avgassen rett, så vil det gi utslag på effekt, enten mer eller mindre power, en ny lamda kan vera lett å bytte, men også noe man kan få problemer med, da dem kan sette seg utrolig godt fast med mye kald og varm.. det finnes flere typer, men det vanlige er med 1 eller 3 eller 4 ledninger. du har nok originalt med 1. kjøpes rimeligt på www.mx5parts.com
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by arildh »

Baktusbror her på forumet kan sikkert svare på dette.

Men jeg TROR det har 0 å si på annet enn en feilkode og feil blanding på tomgang og delgass.
Når man har klampen i bånn vil ECU basere bensinmengde og tenning fra tabeller basert på turtall, luftmengde, innsug og vanntemp. Muligens også når bilen er kald da O2 sensor må komme i arbeidstemp før den viser noe fornuftig. Dette kalles Open Loop.
Closed Loop er når ECU justerer A/F basert på O2 sensor i tillegg.
Nyere biler og programerbar ECU med bredbåndslambda gjør dette til en viss grad over hele fjøla.
Det som evt. kan være tilfelle er at 1.6 ECU kjører et safere oppsett om den har registrert en feilkode på O2 sensor. Tvilsomt.

Jeg ville ikke kjøpt O2 sensor hos MX5 parts. En jeg testet derfra var fake. Kun en dum dings som var programmert til å emulere et signal som ga riktig Lambdaverdi.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
temte
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 01 Feb 2007, 01:00
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by temte »

StianOppistov wrote:Er ikke avgassen rett, så vil det gi utslag på effekt, enten mer eller mindre power, en ny lamda kan vera lett å bytte, men også noe man kan få problemer med, da dem kan sette seg utrolig godt fast med mye kald og varm.. det finnes flere typer, men det vanlige er med 1 eller 3 eller 4 ledninger. du har nok originalt med 1. kjøpes rimeligt på http://www.mx5parts.com
Takk for svaret. jeg sa jo ikke at jeg har et oppgradert kit fra Jackson Racing og tenningsregulator. Hva mener du forresten om å bruke olje fra biltema til normal kjøring på sommeren?
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by Stehu »

hvorfor ikke bruke biltema sin olje på normal kjøring? Din mx-5 motor er den samme som sitter i Mazda 323 og de bruker vel ikke redline :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Baktusbror her på forumet kan sikkert svare på dette.

Men jeg TROR det har 0 å si på annet enn en feilkode og feil blanding på tomgang og delgass.
Når man har klampen i bånn vil ECU basere bensinmengde og tenning fra tabeller basert på turtall, luftmengde, innsug og vanntemp. Muligens også når bilen er kald da O2 sensor må komme i arbeidstemp før den viser noe fornuftig. Dette kalles Open Loop.
Closed Loop er når ECU justerer A/F basert på O2 sensor i tillegg.
Nyere biler og programerbar ECU med bredbåndslambda gjør dette til en viss grad over hele fjøla.
Det som evt. kan være tilfelle er at 1.6 ECU kjører et safere oppsett om den har registrert en feilkode på O2 sensor. Tvilsomt.

Jeg ville ikke kjøpt O2 sensor hos MX5 parts. En jeg testet derfra var fake. Kun en dum dings som var programmert til å emulere et signal som ga riktig Lambdaverdi.
Enig med arild her. Lambdasonden på din bil er bare aktiv opp til ca 4000 RPM, ved arbeidstemp. ECU bruker ikke lambdaverdiene ved kaldstart og høyt turtall. Tror den faktisk er aktiv også ved full gass under 4000 RPM, Arild, men mulig jeg husker feil..
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by Miatapowers »

Joa, dere har nok rett, men om man kjører rundt med feil blanding på feks bykjøring, så blir motoren lett sur og igjen grodd, dette vil ha mye for effekten å gjøre,også risikoen for å blande inn bensin i oljen, så forusaker feiltenning.. Brodern min hadde en opel denne røk på, og så ofte så han prioritere servise, så begynte denne å kakle virkelig så mye med tenningsbank,, kun ett oljeskift så skulle til så gikk den som originalt igjen, så eg mener den har noe for max-power å gjøre jo..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by Harald »

StianOppistov wrote:Joa, dere har nok rett, men om man kjører rundt med feil blanding på feks bykjøring, så blir motoren lett sur og igjen grodd, dette vil ha mye for effekten å gjøre,også risikoen for å blande inn bensin i oljen, så forusaker feiltenning.. Brodern min hadde en opel denne røk på, og så ofte så han prioritere servise, så begynte denne å kakle virkelig så mye med tenningsbank,, kun ett oljeskift så skulle til så gikk den som originalt igjen, så eg mener den har noe for max-power å gjøre jo..
kun noeå si for max power om bilen har en ecu som går i "safe mode" om 02 sensor ikke funker.. eller man faktisk kjører med feilen over tid.. man skal jo fikse feilen :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lamdasonden viktig for maksimal effekt?

Post by Miatapowers »

Men hvordan finner man ut en lamda er gåen da, joa på eu kontroll annenhvert år.. så det er nok mangen så kjører rundt med dårlige slike,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply