Veltebøyle

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Veltebøyle

Post by Rasmus79 »

Jeg har søkt litt på tidligere diskusjonstråder, men har ikke funnet veldig mye info på veltebøyler.
Fra min surfing på diverse dele-websider (bla mx5parts.co.uk) så forstår jeg at veldig mange av veltebøylene som selges kun er "for pynt" og ville faktisk heller skade mer enn hjelpe ved en eventuell rull.

Har noen her lest om/vurdert farene ved en evt rull? Er det hodet mitt som tar støyten? Hvor sannsynlig er det etc.?

Noen gode erfaringer med bøyler som ikke bare er for show?
De som er for show ser jo forsogvidt bra ut, men hvis jeg først skal ta trøbbelet med å installere noe så hadde jeg også vært keen på at den gav noe sikkerhet.
Min vanlige kjøring er bare landevei, men til våren håper jeg å få mulighet til å kjøre litt på banen på Rudskogen og muligens andre steder. Jeg vet ikke om det er mer sannsynlig å få rull der enn andre steder?
Har noen her opplevd et rull med Mx5'en? Den har jo et særdeles lavt gravitasjonspunkt.

takk for eventuelle erfaringer rundt dette.

Rasmus
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

jeg har ikke så mye peiling på dette, men jeg har forstått litt: Det er et klart skille mellom Stylebar og Rollbar. Stylebar er bare for pynt og ingen kan garantere at denne vil gi økt sikkerhet ved en evt. rull. Og etter det jeg har sett så er det betydelig mer arbeid å installere en Rollbar enn en Stylebar, siden denne faktisk forankres i ramma. Og man får litt stivere bil med rollbar. Om det samme gjelder med stylebar vet jeg ikke.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Nå kaller mange en stylebar for en rollbar, men jeg antar de harddog rollbarene med 4-8 festepunkter eller noe sånt er hakket vassere enn en man fester to plasser. Tror selv jeg går for en bare pga. utseendet, for jeg synes ikke de som gjør jobben ser så bra ut, dessuten er det ikke så mange av dem heller de garanterer for, men det er visstnok noen, bla. på http://www.flyinmiata.com . Er man uheldig og ruller så er det neppe på topp med en stylebar nei, men men.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ta en titt på dette forumet under Felles Utenlandskjøp, står mye om ordentlig roll-bar der.

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... forum&f=18

Og hvis du bestemmer deg for å kjøpe en Hard Dog, så er jeg gjerne med og deler på frakt-kosten, har tenkt å bestille en sånn.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvis du er av typen som mener bilder sier mer enn ord, ta en titt nedover.
Ingen av personene i bilene fikk livstruende skader.


Image
Image
Image
Image
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

WOW

Post by Rasmus79 »

Ja - de bildene sa ganske mange tusen ord.
Virker jo også som gode argumenter for veltebøyle, men som andre her påpekte så er de jo ganske massive.
Stil VS funksjonalitet. Syns det ser ganske kult ut med de to buede stålbøylene bak hodelene, men noen av veltebøylene blir derimot litt for massive for min smak... tar litt vekk fra formen.
Blir jo både en smaks-sak samt hvordan du har stylet bilen din.

Får tenke litt om hvor mye jeg faktisk bruker hodet mitt og om jeg evt kan klare meg uten dersom det faller av ved et rull.

Stylebarene virker ganske lette å montere, men likevel snakkes det flere steder om drilling av hull etc - går det vanligvis greit å gjøre ved vanlig verktøy? (fikk fint slagborr til jul)

EDIT: Ville ikke brukt slagborrfunksjonen på bilen... tenkte bare å spesifisere så jeg ikke blir oppfattet som totalt n00b... ikke langt fra, men dog ikke så ille.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hei. Jeg og RotaryPower har kjøpt Hard Dog veltebøyler og er litt papirarbeid og banning unna å få de ut fra NordCargo sitt tollager på Karihaugen.
Jeg kommer til å oppdatere den orginale tråden med en detaljert "HowTo"for hvordan vi gjorde det og hva som skal til for at det går 10 ganger så raskt som de 29 mailene jeg og Tom Beroth hos Hard Core brukte for å bli enig.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hard Dog er jo slående navn for det ser ut som et stort hundebur der bak :) Må si jeg også foretrekker en kroma eller satin bua sak bak setene istedet for stor svart greie av utseende. Men ruller man så er det klart at den er temmelig useless den stylebaren. Men den har nok likevel en viss stivende funksjon, så helt ubrukelig er den ikke kjøremessig heller.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Dersom man vil ha noe som gir litt ekstra sikkerhet og samtidig ikke ser ut som et "hundebur", bør man vurdere denne:
http://www.alumex.de/Miata/Miataup/miata_upgrade.htm

Den kan vel i utgangspunktet betegnes som en stylebar, men tåler en støyt. Se forøvrig innleggene til HansT i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1124

Edit: Ordnet i linkene
Last edited by PKD on 29 Mar 2006, 12:03, edited 1 time in total.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvis du vil ha stylebar-look, men med funksjonen av en rollbar, så har Alumex.com en prototype på gang som ser ganske bra ut.

http://alumex.de/indexE.html

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Hei. Jeg og RotaryPower har kjøpt Hard Dog veltebøyler og er litt papirarbeid og banning unna å få de ut fra NordCargo sitt tollager på Karihaugen.
Jeg kommer til å oppdatere den orginale tråden med en detaljert "HowTo"for hvordan vi gjorde det og hva som skal til for at det går 10 ganger så raskt som de 29 mailene jeg og Tom Beroth hos Hard Core brukte for å bli enig.
Kjempefint, arildh! Jeg venter med å bestille til banninga deres er ferdig :D
Når du skriver "den originale tråden", hvilken mener du da?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply