kompressor til 1,6 99 mod

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558
Status: Offline

kompressor til 1,6 99 mod

Post by inglar »

Ser flere har montert kompressor i 1,6 mx´er der kittet er designet for 1,8l. Så dette inlegget blir også en liten hjelp med å lage handleliste.

Eufattelig klar for turbo eller kompressor i bilen. Men det jeg har lest meg frem til er at kompressor kan være noe enklere å ha med å gjøre (montering/demontering +++). Tenker på å handle inn en JR-kompressor fra statene med en tilhørende intercooler. Det er komplett kit til 1,8 liter som selges: http://www.trackdogracing.com/website/99-05_sc_kits.htm Det blir kittet: 1999 - 2000 Jackson Racing M45 Supercharger Kit with TDR Air-to-air Intercooler

Det jeg da lurer på er hva må til fo å få dette inn i en 1,6 liter? Og om det er mulig å få kjøpt evt. konverteringsbiter da jeg ikke har verktøy eller kunnskap nok til å lage motordeler selv :oops: Det står jo at alle monteringsdeler følger med i kittet, men det er vel noe mer som skal til for å få dette inn i en 1,6 liter. Hadde jeg fått tak i alle delene hadde lettet betraktelig på de bekymringene jeg har og jeg hadde bestilt det jeg trenger fort som fy.

Så jeg setter kjempestor pris på tilbakemelding og om dere som svarer kan hjelpe til med priser og hvor deler anskaffes :D
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Eg monterte på en supercharger til 99-00 på min nb med 1,6 det passet bolt on dette, men fikk problemer med å få justert ned tenningen, da må man begynne med ecu, er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også, der skal eg enten bruke greddy emanage eller flyinmiata sitt link datasprut,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

StianOppistov wrote:Eg monterte på en supercharger til 99-00 på min nb med 1,6 det passet bolt on dette, men fikk problemer med å få justert ned tenningen, da må man begynne med ecu, er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også, der skal eg enten bruke greddy emanage eller flyinmiata sitt link datasprut,
Er det Jackson Racing kompressor du har brukt? Hvis det er den samme som den jeg har linket til så burde det jo være grei skuring å få montert alt sammen :D Kjempefint om du kunne fortelle meg om hvordan det funker når du får ny datasprut. Da må jeg kanskje herme litt etter ditt oppsett :D
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Men nå kan ikkje du bruke samme datasprut da, for flying miata har ikkje dette til de nyere mazda mx5, men de har sitt hydra datasprut, det er kanskje bedre å gå for, dette er jo ett bedre sprut sier de, mere muligheter,
Mx-5 Nb 10TH
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Re: kompressor til 1,6 99 mod

Post by BaktusBror »

inglar wrote:Ser flere har montert kompressor i 1,6 mx´er der kittet er designet for 1,8l. Så dette inlegget blir også en liten hjelp med å lage handleliste.

Eufattelig klar for turbo eller kompressor i bilen. Men det jeg har lest meg frem til er at kompressor kan være noe enklere å ha med å gjøre (montering/demontering +++). Tenker på å handle inn en JR-kompressor fra statene med en tilhørende intercooler. Det er komplett kit til 1,8 liter som selges: http://www.trackdogracing.com/website/99-05_sc_kits.htm Det blir kittet: 1999 - 2000 Jackson Racing M45 Supercharger Kit with TDR Air-to-air Intercooler

Så jeg setter kjempestor pris på tilbakemelding og om dere som svarer kan hjelpe til med priser og hvor deler anskaffes :D
Hei, jeg er også ufattelig klar for en kompressor, men tid og lommebok tillater ikke samme tempo som jeg ønsker..

Jeg ville nok gått for 90-93 kitet til min NA 1996, siden "90-93" i USA betyr "1.6 liters motor". Jeg vet ikke om det er signifikant forskjell på 1.6 literen fra NA til NB, men det kan du jo spørre TDR om. Men altså, i USA skiftet de fra 1.6 til 1.8 i 1994, og de solgte ikke både 1.6 og 1.8 samtidig slik som her i Norge og ellers i Europa. Fortell åssen det går med deg etterhvert, da, har du en tråd i Min bil / prosekt?
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6. Han skal sende meg en mail med litt mer info og priser så dette ser meeeeeeget positivt ut :D :D :D :D

Kan legge ut info i dette innlegget når jeg får mer tilbakemelding. Han var også villig til å sende forskjellige invocer til meg og den som blir liggende i forsendelsen. Han kunne også sende via vanlig flytransport til Gardermoen da dette ble mye billigere. Dette ser ut som om det kan bli en fiiiiiiiiiiiin sommer :mrgreen:
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

StianOppistov wrote:er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også,
Nja, er ikke helt bolt on på 1,6 NA. Det er et annet boltmønster på throttlebodyen (gasspjeldhuset), så hvis du ikke begynner å mekke på noen overganger etc. må du ha ny dummythrottlebody.

Det samme gjelder med crossover tuben, den har en annen vinkel på NB 1.6 og 1.8. Kan forsåvidt være at du får det til å passe med en overgang, men da synes jeg du drar "bolt on" uttrykket ganske langt.

Jeg endte opp med å handle inn ny dummythrottlebody og crossover tube, og modifisere på gasspjeldhuset mot bypass blokken på kompressoren.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Nå er det slik at nb 1,6 er helt det samme som nb 1,6 bruker samme ecu osv, mens en 1,6 96 bruker mest sannsynlig samme som na 1,8 med luftmasse måler. eller er det luftmengde måler på denne.. da er det nok samme som 90-93. :lol: men uansett så passer pressa bolt on på alle, men kan vera litt forskjeller på dummy og røret til innsuget, eg må modde mitt rør fra 99-00 for å passe på 90-93 og må kjøpe en ny dummy som er bestilt, bare dummy og penger det står på nå så eg får montert, må ha penger til ecu oppgraderingen,,
Mx-5 Nb 10TH
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

inglar wrote:Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6.
Passformen er helt grei, men det eneste du i utgangspunktet trenger i tillegg er en bensintrykkregulator... men selvsagt er jeg helt enig med Stian at datasprut er bedre. Kan være et hel%&/% å justere rett på den regulatoren...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

HansT wrote:
inglar wrote:Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6.
Passformen er helt grei, men det eneste du i utgangspunktet trenger i tillegg er en bensintrykkregulator... men selvsagt er jeg helt enig med Stian at datasprut er bedre. Kan være et hel%&/% å justere rett på den regulatoren...
Er ikkje bensin som er problemet, fikk grei blanding med min justerbare trykkregulator, men det er ikkje noen justeringer for tenning, kakla som en gammel opel motor min med supercharger, så klarer du å stille tenningen og bruke en trykkregulator så har du greid deg, men uansett så bruker man sinnsykt med bensin med disse trykkregulatorene, pga det blir feil i det fleste motor kurvene,
Mx-5 Nb 10TH
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Jeg spurte forøvrig Mx5 mad gutta om de har planer om å konverte Begi kitet til Mk2 1,6 biler, og det skulle de, venta bare på første kunden, så det kan jo bli et alternativ utover året. Turbo er nok litt mer stress, men samtidig kanskje litt kulere :P Men jeg vurderer begge deler fremdeles, men man bør ha litt overhead av penger, blir andre utgifter enn bare selve pressa temmelig kjapt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

biXen wrote: Men jeg vurderer begge deler fremdeles, men man bør ha litt overhead av penger, blir andre utgifter enn bare selve pressa temmelig kjapt.
Nettopp!
Og i tillegg til penger skulle jeg helst hatt dritten godkjent :?

Enkleste er vel å gjøre som Frode ( Sebring ), og kjøpe Porsche :P
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

motorhead wrote:Enkleste er vel å gjøre som Frode ( Sebring ), og kjøpe Porsche :P
Ja, men husk at Frode nevnte etter han hadde hatt Boxteren en stund at han syntes den gamle kompressor MX-5'en hans føltes raskere og kvikkere enn Boxteren.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
gaustabl
500 RPM
500 RPM

Post by gaustabl »

Hei, hei.
Har en 96 1.6 med kompressor og intercooler, link ecu +++ og det går som ei kule. Jeg gjorde som Frode og kjøpte en boxster, men før jeg hadde solgt mx'n. Resultatet ble at boxstern ble solgt, og mx'n beholdt.
Boxstern hadde sine kvaliteter, men jeg synes ikke den kom i nærheten engang når det gjaldt kjøreglede.......
mvh Lars
inglar
7200 RPM
7200 RPM

Post by inglar »

HansT wrote:
Er det noen steder i Norge en kan få tak i dette, eller er det best å bestille fra utlandet? Er det noen steder innen EU som her gode på dette og har gode priser?
Post Reply