Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ser flere har montert kompressor i 1,6 mx´er der kittet er designet for 1,8l. Så dette inlegget blir også en liten hjelp med å lage handleliste.
Eufattelig klar for turbo eller kompressor i bilen. Men det jeg har lest meg frem til er at kompressor kan være noe enklere å ha med å gjøre (montering/demontering +++). Tenker på å handle inn en JR-kompressor fra statene med en tilhørende intercooler. Det er komplett kit til 1,8 liter som selges: http://www.trackdogracing.com/website/99-05_sc_kits.htm Det blir kittet: 1999 - 2000 Jackson Racing M45 Supercharger Kit with TDR Air-to-air Intercooler
Det jeg da lurer på er hva må til fo å få dette inn i en 1,6 liter? Og om det er mulig å få kjøpt evt. konverteringsbiter da jeg ikke har verktøy eller kunnskap nok til å lage motordeler selv Det står jo at alle monteringsdeler følger med i kittet, men det er vel noe mer som skal til for å få dette inn i en 1,6 liter. Hadde jeg fått tak i alle delene hadde lettet betraktelig på de bekymringene jeg har og jeg hadde bestilt det jeg trenger fort som fy.
Så jeg setter kjempestor pris på tilbakemelding og om dere som svarer kan hjelpe til med priser og hvor deler anskaffes
Eg monterte på en supercharger til 99-00 på min nb med 1,6 det passet bolt on dette, men fikk problemer med å få justert ned tenningen, da må man begynne med ecu, er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også, der skal eg enten bruke greddy emanage eller flyinmiata sitt link datasprut,
StianOppistov wrote:Eg monterte på en supercharger til 99-00 på min nb med 1,6 det passet bolt on dette, men fikk problemer med å få justert ned tenningen, da må man begynne med ecu, er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også, der skal eg enten bruke greddy emanage eller flyinmiata sitt link datasprut,
Er det Jackson Racing kompressor du har brukt? Hvis det er den samme som den jeg har linket til så burde det jo være grei skuring å få montert alt sammen Kjempefint om du kunne fortelle meg om hvordan det funker når du får ny datasprut. Da må jeg kanskje herme litt etter ditt oppsett
Men nå kan ikkje du bruke samme datasprut da, for flying miata har ikkje dette til de nyere mazda mx5, men de har sitt hydra datasprut, det er kanskje bedre å gå for, dette er jo ett bedre sprut sier de, mere muligheter,
inglar wrote:Ser flere har montert kompressor i 1,6 mx´er der kittet er designet for 1,8l. Så dette inlegget blir også en liten hjelp med å lage handleliste.
Eufattelig klar for turbo eller kompressor i bilen. Men det jeg har lest meg frem til er at kompressor kan være noe enklere å ha med å gjøre (montering/demontering +++). Tenker på å handle inn en JR-kompressor fra statene med en tilhørende intercooler. Det er komplett kit til 1,8 liter som selges: http://www.trackdogracing.com/website/99-05_sc_kits.htm Det blir kittet: 1999 - 2000 Jackson Racing M45 Supercharger Kit with TDR Air-to-air Intercooler
Så jeg setter kjempestor pris på tilbakemelding og om dere som svarer kan hjelpe til med priser og hvor deler anskaffes
Hei, jeg er også ufattelig klar for en kompressor, men tid og lommebok tillater ikke samme tempo som jeg ønsker..
Jeg ville nok gått for 90-93 kitet til min NA 1996, siden "90-93" i USA betyr "1.6 liters motor". Jeg vet ikke om det er signifikant forskjell på 1.6 literen fra NA til NB, men det kan du jo spørre TDR om. Men altså, i USA skiftet de fra 1.6 til 1.8 i 1994, og de solgte ikke både 1.6 og 1.8 samtidig slik som her i Norge og ellers i Europa. Fortell åssen det går med deg etterhvert, da, har du en tråd i Min bil / prosekt?
Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6. Han skal sende meg en mail med litt mer info og priser så dette ser meeeeeeget positivt ut
Kan legge ut info i dette innlegget når jeg får mer tilbakemelding. Han var også villig til å sende forskjellige invocer til meg og den som blir liggende i forsendelsen. Han kunne også sende via vanlig flytransport til Gardermoen da dette ble mye billigere. Dette ser ut som om det kan bli en fiiiiiiiiiiiin sommer
StianOppistov wrote:er 99-00 supercharger eg monterer på min na 1,6 nå også, er bolt on der også,
Nja, er ikke helt bolt on på 1,6 NA. Det er et annet boltmønster på throttlebodyen (gasspjeldhuset), så hvis du ikke begynner å mekke på noen overganger etc. må du ha ny dummythrottlebody.
Det samme gjelder med crossover tuben, den har en annen vinkel på NB 1.6 og 1.8. Kan forsåvidt være at du får det til å passe med en overgang, men da synes jeg du drar "bolt on" uttrykket ganske langt.
Jeg endte opp med å handle inn ny dummythrottlebody og crossover tube, og modifisere på gasspjeldhuset mot bypass blokken på kompressoren.
Nå er det slik at nb 1,6 er helt det samme som nb 1,6 bruker samme ecu osv, mens en 1,6 96 bruker mest sannsynlig samme som na 1,8 med luftmasse måler. eller er det luftmengde måler på denne.. da er det nok samme som 90-93. men uansett så passer pressa bolt on på alle, men kan vera litt forskjeller på dummy og røret til innsuget, eg må modde mitt rør fra 99-00 for å passe på 90-93 og må kjøpe en ny dummy som er bestilt, bare dummy og penger det står på nå så eg får montert, må ha penger til ecu oppgraderingen,,
inglar wrote:Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6.
Passformen er helt grei, men det eneste du i utgangspunktet trenger i tillegg er en bensintrykkregulator... men selvsagt er jeg helt enig med Stian at datasprut er bedre. Kan være et hel%&/% å justere rett på den regulatoren...
inglar wrote:Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6.
Passformen er helt grei, men det eneste du i utgangspunktet trenger i tillegg er en bensintrykkregulator... men selvsagt er jeg helt enig med Stian at datasprut er bedre. Kan være et hel%&/% å justere rett på den regulatoren...
Er ikkje bensin som er problemet, fikk grei blanding med min justerbare trykkregulator, men det er ikkje noen justeringer for tenning, kakla som en gammel opel motor min med supercharger, så klarer du å stille tenningen og bruke en trykkregulator så har du greid deg, men uansett så bruker man sinnsykt med bensin med disse trykkregulatorene, pga det blir feil i det fleste motor kurvene,
Jeg spurte forøvrig Mx5 mad gutta om de har planer om å konverte Begi kitet til Mk2 1,6 biler, og det skulle de, venta bare på første kunden, så det kan jo bli et alternativ utover året. Turbo er nok litt mer stress, men samtidig kanskje litt kulere Men jeg vurderer begge deler fremdeles, men man bør ha litt overhead av penger, blir andre utgifter enn bare selve pressa temmelig kjapt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
motorhead wrote:Enkleste er vel å gjøre som Frode ( Sebring ), og kjøpe Porsche
Ja, men husk at Frode nevnte etter han hadde hatt Boxteren en stund at han syntes den gamle kompressor MX-5'en hans føltes raskere og kvikkere enn Boxteren.
Hei, hei.
Har en 96 1.6 med kompressor og intercooler, link ecu +++ og det går som ei kule. Jeg gjorde som Frode og kjøpte en boxster, men før jeg hadde solgt mx'n. Resultatet ble at boxstern ble solgt, og mx'n beholdt.
Boxstern hadde sine kvaliteter, men jeg synes ikke den kom i nærheten engang når det gjaldt kjøreglede.......
mvh Lars
inglar wrote:Snakket akkurat med Gary fra TDR. Han sa det var ganske bra passorm og at det ikke skulle by på store problemer på en 99 mod. 1.6.
Passformen er helt grei, men det eneste du i utgangspunktet trenger i tillegg er en bensintrykkregulator... men selvsagt er jeg helt enig med Stian at datasprut er bedre. Kan være et hel%&/% å justere rett på den regulatoren...
Er det noen steder i Norge en kan få tak i dette, eller er det best å bestille fra utlandet? Er det noen steder innen EU som her gode på dette og har gode priser?