Ny topp-pakning: Må jeg ha nye bolter til toppen?
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
- Status: Offline
Ny topp-pakning: Må jeg ha nye bolter til toppen?
Hei
Planlegger å ta av toppen på min 1.8, og skal sette inn ny pakning. Må jeg kjøpe nye bolter til topplokket, eller kan jeg bruke de gamle om igjen?
Planlegger å ta av toppen på min 1.8, og skal sette inn ny pakning. Må jeg kjøpe nye bolter til topplokket, eller kan jeg bruke de gamle om igjen?
- Miatapowers
- 7200 RPM
En bør egentli ALLTID bytte topplokksboltene når disse demonteres, uavhengig av om det er strekkbolter eller ikke.
Ekstra sikkerhet det, for selv om de egentlig ikke trenger å byttes ut så er det nok en ekstra sikkerhet å bare bytte de med samme
Ekstra sikkerhet det, for selv om de egentlig ikke trenger å byttes ut så er det nok en ekstra sikkerhet å bare bytte de med samme

1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
nå jobber ikke jeg på mazdaverksted da men regelen vår er å bestanndig bytte boltene.. om noe skulle gå galt i ettertid står vi som verksted med alt ansvar, og det er sure penger..men dette varierer fra verksted til verksted.. jeg ville verfall ha bytta boltene samtidig, koster ikke all verden iforhold til å sitte med skjev topp i etterkant, uansett hvor liten sjangse det er for at det skjer er jeg tilhenger av å gjøre alt man kan for å unngå at slikt skjer..Ole wrote:Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
Tviler neppe på at dette blir gjort på mazda, for når eg manglet ett par til ett prosjekt så ringte eg rundt om de hadde noen liggende, enten brukte eller nye, men det hadde de ikkje, hadde disse blitt byttet ofte så ville de vert på lager enten i søppelbøtta eller nye i en skuff.._mx5_Rune_ wrote:nå jobber ikke jeg på mazdaverksted da men regelen vår er å bestanndig bytte boltene.. om noe skulle gå galt i ettertid står vi som verksted med alt ansvar, og det er sure penger..men dette varierer fra verksted til verksted.. jeg ville verfall ha bytta boltene samtidig, koster ikke all verden iforhold til å sitte med skjev topp i etterkant, uansett hvor liten sjangse det er for at det skjer er jeg tilhenger av å gjøre alt man kan for å unngå at slikt skjer..Ole wrote:Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
nå skal det sies at dette ikke er lagervare hos oss heller da.. bestiller opp bolter sammen med toppakningssettene.. men men.. er ikke sikker på hva som blir gjort på mazda for å si det slik..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- BaktusBror
- 4200 RPM
Takk for tipsene!
Konkluderer med at det er lurt å skifte boltene, for sikkerhets skyld.
Problemet er at Mekonomen lister opp "Topplokkbolt" til 515 kr. Jeg håper det er pr. sett og ikke pr. stk.
mx5parts har dem til £4 pr stk, og påstår at Mazda listepris er £12 pr stk.
Synes det kan bli dyrt, jeg.
Problemet er at Mekonomen lister opp "Topplokkbolt" til 515 kr. Jeg håper det er pr. sett og ikke pr. stk.
- BaktusBror
- 4200 RPM
Jeg kjoepte bolter hos REKO i Ski (20 min soer for Oslo) for 350-400kr.BaktusBror wrote:Takk for tipsene!
Du kan jo sjekke om de har en filial i Vestfold.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack