Ny topp-pakning: Må jeg ha nye bolter til toppen?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Ny topp-pakning: Må jeg ha nye bolter til toppen?

Post by BaktusBror »

Hei

Planlegger å ta av toppen på min 1.8, og skal sette inn ny pakning. Må jeg kjøpe nye bolter til topplokket, eller kan jeg bruke de gamle om igjen?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg har aldri byttet de,, skrudd endel på slike bg motorer.. Men om du har planer om overtrykk så ville eg byttet de til ARP bolter eller noe slikt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
FD3S
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 10 Jul 2007, 03:32
Location: Heimdal, Trondheim
Status: Offline

Post by FD3S »

En bør egentli ALLTID bytte topplokksboltene når disse demonteres, uavhengig av om det er strekkbolter eller ikke.

Ekstra sikkerhet det, for selv om de egentlig ikke trenger å byttes ut så er det nok en ekstra sikkerhet å bare bytte de med samme :)
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

Ole wrote:Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
nå jobber ikke jeg på mazdaverksted da men regelen vår er å bestanndig bytte boltene.. om noe skulle gå galt i ettertid står vi som verksted med alt ansvar, og det er sure penger..men dette varierer fra verksted til verksted.. jeg ville verfall ha bytta boltene samtidig, koster ikke all verden iforhold til å sitte med skjev topp i etterkant, uansett hvor liten sjangse det er for at det skjer er jeg tilhenger av å gjøre alt man kan for å unngå at slikt skjer..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

_mx5_Rune_ wrote:
Ole wrote:Er enig med å bytte til grovere saker hvis du skal lade masse trykk.. men hvis du spør en mekaniker på mazda om toppakning skifte så tror jeg aldri i livet at de bytter bolter så lenge alle løsner greit og er hele.. med mindre du satser på ville effekt greier, tror jeg du kommer langt med nøye moment tiltrekk på alle bolter..
nå jobber ikke jeg på mazdaverksted da men regelen vår er å bestanndig bytte boltene.. om noe skulle gå galt i ettertid står vi som verksted med alt ansvar, og det er sure penger..men dette varierer fra verksted til verksted.. jeg ville verfall ha bytta boltene samtidig, koster ikke all verden iforhold til å sitte med skjev topp i etterkant, uansett hvor liten sjangse det er for at det skjer er jeg tilhenger av å gjøre alt man kan for å unngå at slikt skjer..
Tviler neppe på at dette blir gjort på mazda, for når eg manglet ett par til ett prosjekt så ringte eg rundt om de hadde noen liggende, enten brukte eller nye, men det hadde de ikkje, hadde disse blitt byttet ofte så ville de vert på lager enten i søppelbøtta eller nye i en skuff..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

nå skal det sies at dette ikke er lagervare hos oss heller da.. bestiller opp bolter sammen med toppakningssettene.. men men.. er ikke sikker på hva som blir gjort på mazda for å si det slik..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Takk for tipsene!

Konkluderer med at det er lurt å skifte boltene, for sikkerhets skyld.

Problemet er at Mekonomen lister opp "Topplokkbolt" til 515 kr. Jeg håper det er pr. sett og ikke pr. stk.

mx5parts har dem til £4 pr stk, og påstår at Mazda listepris er £12 pr stk.

Synes det kan bli dyrt, jeg.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

1.8 ? Har du flere MX5 enn den baktusspeed chippa 90 hester 1.6 ?
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Én MX-5, men flere motorer tipper jeg. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Jepp, det står en 1.8 motor i garasjen som jeg skal sette inn til vinteren.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

BaktusBror wrote:Takk for tipsene!

Konkluderer med at det er lurt å skifte boltene, for sikkerhets skyld.

Problemet er at Mekonomen lister opp "Topplokkbolt" til 515 kr. Jeg håper det er pr. sett og ikke pr. stk.

mx5parts har dem til £4 pr stk, og påstår at Mazda listepris er £12 pr stk.

Synes det kan bli dyrt, jeg.
Jeg kjoepte bolter hos REKO i Ski (20 min soer for Oslo) for 350-400kr.
Du kan jo sjekke om de har en filial i Vestfold.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply