Godkjenning av senkesett.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 676
Status: Offline

Post by Tonning »

Var utom Mazda her i Skien i dag.. Der mente de at om jeg gikk via MazdaMotor Norge kunne jeg få et sertifikat til min bil.. Dette var noe de måtte hente fra landet der bilen først ble registrert og noe jeg selvfølgelig måtte betale for.. Evt. finnes disse i importpapirene? Mazda i Skien utbrøyt nesten før jeg fikk sagt noe at det amerikanske opplogget er håpløst da jeg fortalte om din situasjon.. Men om du kan skaffe importpapirene vil det kanskje være dokumentasjon gyldig det og?

Forøvrig litt paff over at fire støvmansjetter koster 1400, 350 pr stk.. Fjærer bestilt :D
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 725

Post by Hyper Ado »

Mazda Norge ville ikke ha noe med meg å gjøre som du tydelig ser fra svaret jeg fikk fra dem tidligere i dag.

Så mine håp nå er at:

1.
Fyren jeg nå har fått kontaktinformasjon til her i Stavanger innser hvor tåpelig dette er og godkjenner bilen.

2.
Jeg skriver en mail til TuV og forhører meg med dem om de kan gi meg noen som helst informasjon om at en US Mazda Miata havner under en av deres "klassifikasjoner (F 488)

Om ikke noe av dette gjelder må jeg få fatt i orginalfjærer, godkjenne bilen, og deretter se om jeg klarer skaffe nytt senkesett for å få dette godkjent. Men da går jeg til en annen trafikkstasjon...

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Hyper Ado wrote:Mazda Norge ville ikke ha noe med meg å gjøre som du tydelig ser fra svaret jeg fikk fra dem tidligere i dag.

Så mine håp nå er at:

1.
Fyren jeg nå har fått kontaktinformasjon til her i Stavanger innser hvor tåpelig dette er og godkjenner bilen.

2.
Jeg skriver en mail til TuV og forhører meg med dem om de kan gi meg noen som helst informasjon om at en US Mazda Miata havner under en av deres "klassifikasjoner (F 488)

Om ikke noe av dette gjelder må jeg få fatt i orginalfjærer, godkjenne bilen, og deretter se om jeg klarer skaffe nytt senkesett for å få dette godkjent. Men da går jeg til en annen trafikkstasjon...

H A
Jeg har tidligere sagt hva jeg mener om Mazda Norge, og kommer tilbake til det i en annen tråd.

TÜV er en privat kontrollinstans på linje med Veritas og Sintef i Norge.
EWG-nr. utstedes ikke av dem, men av bilmyndigheter i EU-land.

Mazda Miata NA (din bil) er pr. def. en F488 bil.
Dette kunne Mazda Norge bekreftet på ett sekund, men de GIDDER ikke.

Når du har vært så IDIOTISK TOSKETE DUM og IKKE kjøpt bil av dem, så kan du brenne i helvete. :shock:

Sats på fornuft hos Biltilsynet eller prov Mazda i Sverige, Danmark, Tyskland .......

Hilsen en godkjent Rudolf
(med nøyaktig de samme papirer som du har)

P.S. Du kan godt vise til min godkjenning på Biltilsynet:
DF90444 godkjent 24/1-08 Risløkka trafikkstasjon, Oslo
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

Rudolf wrote:
Jeg har tidligere sagt hva jeg mener om Mazda Norge, og kommer tilbake til det i en annen tråd.

Mazda Miata NA (din bil) er pr. def. en F488 bil.
Dette kunne Mazda Norge bekreftet på ett sekund, men de GIDDER ikke.

Når du har vært så IDIOTISK TOSKETE DUM og IKKE kjøpt bil av dem, så kan du brenne i helvete. :shock:

Sats på fornuft hos Biltilsynet eller prov Mazda i Sverige, Danmark, Tyskland .......
Skjønner ikke at Mazda er villig til å behandle sine kunder på denne måten, men vi vet jo alle at slik er det! Det opplever vi hver gang vi skal ha noen papirer (jeg har foreløpig sluppet det, men er jo andre som ønsker papirer fra mazda her inne).

Men, klubben var jo samlet til treff på Tusenfryd for et par år siden. Det var vel i regi av mazda norge? Kunne ikke de som hadde kontakt med mazda norge da kontakte sjefene der og fått til et møte eller lignende om hvorfor vi blir behandlet slik? Altså, skudd i mørke, men hadde jo vært greit å fått litt bedre forhold til de "kongene" der da..?

Jeg liker min mazda, men jeg liker ikke mazda norge
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM

Post by Hyper Ado »

JAAAAAAA

GODKJENT

Image

Etter flere telefoner til flere av Biltilsynets forskjellige tekniske personell med samme konklusjon om at dette burde vært godkjent, tok jeg i dag mot til meg. Ned i kjelleren og satte på orginalfelga. Og kjørte til Biltilsynet.
Gikk inn i etterkontrollhallen og ble letta! Ikke samme dama, og heller ikke visse andre berykta personer her på Forus Trafikkstasjon.
Satte meg ned med personen og gikk gjennom papirene. Viste frem mailen jeg hadde fått fra fjærprodusenten, og påpekte aksellast på bilen og TuV papirene. Hvorpå han tydelig kunne lese 660/660 (laaangt over mine maks aksellaster).
Rudolf wrote: Her er en til som jeg fant :
http://www.sportlenkrad.com/T%DCV%20Pr% ... Gerstl.pdf
ABE-nr. i bøtter og spann ..

Hilsen Rudolf med den korte nesen.
Tusen takk for denne linken Erik!!!!!

Printa ut denne og viste mazda NA linja til kontrolløren, denne tok han kopi av og la ved godkjenningspapirene som dokumentasjon om F488 nummereringen.
(tror mer det var for syns skyld overfor kollegaer)

Etter alle papirer var gjennomgått og signert/lagt inn i systemet, beklaga han seg veldig over alle de problemene dette hadde gitt meg.
Endelig en fornuftig og hyggelig person inne på Forus.

H A (Letta og veldig glad)
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 676

Post by Tonning »

Grattis! :D
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Sa jeg ikke tidligere at du måtte reise ut på en fredag? Da er de møre og klar til helga ;)

Grattis, seier over papirpusherne.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Flott :D

Men, da er vi vel enige om at dette kunne Mazda ha hjulpet med !
Koblingen mellom MX-5/Miata og E-nummeret har de i tusenvis av dokumenter.

Det er bare vrangvilje som gjør at du ikke fikk hjelp der.

Hvis det er OK for deg, så synes jeg at klubben skulle bruke din sak som eksempel på motvilje og dårlig samarbeid i et møte med Mazda.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM

Post by Hyper Ado »

Folk må gjerne bruke meg som de vil. Mazda forhandleren kunne gjøre svært lite for meg, men var veldig hyggelige ellers. Mye av dette skyldes nok at kundemottakeren er en ivrig MX-5 entusiast selv. Men kontakten min med Mazda Norge er jeg mindre fornøyd med. For å vise hva jeg har gjort og prøvd å få tak i legger jeg her ut min mail og mitt svar. Telefonsamtaler er verre å legge ut men går i samme trenden, nemlig at alt går fint til du nevner USA.

Min mail:

Hei.

Jeg har ett lite problem jeg håper du kan hjelpe meg med.

Jeg har ringt Mazda norge og fikk oppgitt at det sans var du som kunne hjelpe meg med dette.

Jeg har nylig kjøpt meg en Mazda Miata MX-5 brukt her i norge. Denne måtte inn til EU-kontroll like etter jeg hadde kjøpt den. Der fikk jeg anmerking på senkesett som måtte forevises biltilsynet. Jeg fant alle papirer for dette i bilens papirer, inkludert 4. hjulskontroll og TuV. Gikk med dette inn til biltilsynet og trodde allt var i orden. Men her er det mitt problem oppsto. I TuV papirene står det:
Fz-typ: NA
Ausfuhrungen: AOB (85kW)
Handelsname: Mazda Mx-5

ABE-/EWG-BE-Nr.: EBE oder F 488 oder e2*93/81*0163*

Og det er det siste her jeg fikk problemer på. Biltilsynet krever at jeg legger fram papirer på at min bil er en EBE eller F488 eller en e2*93/81*0163*.

I følge biltilsynet må jeg bevise at min US-import (via Tyskland) Mazda Miata NA kan "klassifiseres" innenfor en av disse gruppene.
For det første vet jeg ikke hva dette betyr, noe det ser ut som de fleste jeg snakker med heller ikke vet.
Ved hjelp av http://mx5-miata.no forumet har jeg fått en del svar og linker om at "alle MX-5'er er en F488".

Quote:
"Dette nummeret og EWG-BE nummeret (Europaeishen Wirtschaftsgemeinshaft-Betriebserlaubnis)
finner du igjen på en rekke dokumenter som kobler disse nummerene direkte til NA. F.eks.
http://www.apneu.cz/ocdisk/Mazda.html
Litt ned på siden så ser du både F488 og e2*93/81*0163*.. koblet mot MX-5 NA"

"Her er en til som jeg fant :
http://www.sportlenkrad.com/T%DCV%20Pr% ... Gerstl.pdf
ABE-nr. i bøtter og spann .. "

Det jeg lurer på er om du kan hjelpe meg med å få tak i en eller annen form for dokumentasjon på at dette stemmer?

Jeg kan opplyse om at jeg har snakka med teknisk på biltilsynet i Bergen for å finne ut hva dette nummeret egentlig er, og fikk beskjed om at de aldri kikka på dette en gang. Noe som tilsier at jeg har vært skikkelig uheldig og truffet en biltilsynsarbeider som virkelig går inn for å være vanskelig.

Bilen min er:
Kjennemerke: xxxxxx
Understellsnr: JM1NAxxxxxx

Håper du kan hjelpe meg med noe av dette.

Venlig hilsen.

Thomas xxxxx
Adresse
Sted
Norge
TLF: xxxxx
-------------------------------------------------------------------------------------

Og Mazdas svar:

Hei,

Det eneste nummeret vi forholder oss til er EU-nummeret (e2*93/81*0163*), siden din bil er importert fra USA har den ikke noe EU-nummer knyttet til chassisnummer. Hva EBE eller F488 innebærer har jeg ingen info om. Mulig du kan få hjelp ved å kontakte TÜV, tror kontaktinfo kan finnes på internett.

Best Regards / Vennlig hilsen,
Navn på kontakt
Tittel

------------------------------------------------------------------------------------

Meget kort. Og for meg ett alt for enkelt "skyv spm. videre til andre" svar.

Det hører med til historien at denne kontakten hadde Pappapermisjon, det ble ikke oppgitt når jeg snakka med Mazda Norge (negativt), men fremdeles svarte på mail. (positivt)

H A
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
Post Reply