SKAL HA MEG MX5, MEN HVORDAN TYPE:S?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

BOOYAGA
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2008, 18:17
Location: VEST-AGDER
Status: Offline

jaok

Post by BOOYAGA »

så da har jeg kommet frem til at det må bli nb 1.8..

noe mer jeg burde ta hensyn til??
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

gaustabl wrote: jeg har bare en 1.6, norsk sådan med originalt 90 hk, nå med 190 hk, så hvorfor man "trenger" en 1,8 , skjønner ikke jeg jeg.
Alt kan trimmes. Men man sparer mye mas om man har et bra utgangspunkt --> 1.8

1.6 har bla:
- Svak diff (ikke 99+ 1.6)
- (For) små bremser
- Mindre svinghjul/clutch (ikke 99+ 1.6)
- problemer med veiv, (short nose 89-91 ?mod)
- Få avstivninger orginalt
- Restriktiv LMM

Ting som ikke trenger å være noe issue men i mine øyne ikke er optimalt:
- Færre trimdeler å velge i mellom
- Ikke sekvensiell tenning
- Svakere toppakning
- Høy bakakselutveksling
- Mindre volum...

Har du bremset bilen din til 190 hk btw ? whp eller på veiv ?
Last edited by arildh on 27 Jan 2008, 17:52, edited 1 time in total.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

gaustabl wrote:For trimming trenger du en 1.8. Dvs: 94-97 NA eller 99-2005 NB 1.8 ????

jeg har bare en 1.6, norsk sådan med originalt 90 hk, nå med 190 hk, så hvorfor man "trenger" en 1,8 , skjønner ikke jeg jeg.
man MÅ ikke.. det er bare et veldig mye bedre utgangspunkt.. 1.6 modellene har visse åpenbare svakheter..
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

en gang i tiden hadde eg en mx5
1,6 som vart bremset til 211 bakhjuls hesta :D
men siden har eg valgt 1,8, siden den har et bedre utgangspungt på flere områder......
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er ikke no problem å jage litt effekt utav 1.6 modellene med litt ekstra pustehjelp nei. men om man vet man skal trimme og ha det gøy, kjøp en 1.8 med torsen ideelt sett. jeg har vært innom en haug av forskjellige specs på min, og vet at jeg ikke kan anbefale noen å begynne med en 1,6 om de skal trimme, unødig når det finnes bedre utgangspunkt.
BOOYAGA
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2008, 18:17
Location: VEST-AGDER
Status: Offline

hmmm ok 1.8 it is;)

Post by BOOYAGA »

men åssn er det med stivhet ogsånt?

og styling..?

takk for hjelpen her på forumet
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Re: hmmm ok 1.8 it is;)

Post by I-J-b »

BOOYAGA wrote:men åssn er det med stivhet ogsånt?

og styling..?

takk for hjelpen her på forumet
her er noen linker til firma som selger mye fint :wink: :wink:

http://www.miatamania.com/
http://www.ilmotorsport.de/
http://www.flyinmiata.com/
http://www.fastforwardsuperchargers.com/
http://www.good-win-racing.com/
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote: 1.6 har bla:
- Svak diff (ikke 99+ 1.6)
- (For) små bremser
- Mindre svinghjul/clutch (ikke 99+ 1.6)
- problemer med veiv, (short nose 89-91 ?mod)
- Få avstivninger orginalt
- Restriktiv LMM
Er litt i pirke-humør i dag...:

Det du skriver stemmer for USA modeller, så vidt jeg vet.

Men: 1.6 data fra USA (89-93) er ikke helt gyldige for de norske 90-hesters 1.6 modellene fra 1995-97. Tror det var forskjell på USA og Norsk 1.8L modell også (??).
Min 1.6 NA med ABS fra 1996 (90-hester, som gaustabl) har samme chassis, bremser og hjuloppheng som 1.8L fra 1996. Dette er data jeg har fått fra Mazda Norge (Har tenkt å oppgradere til 1.8, kjekt med de papirene da..)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis det er tilfellet er NA 1.6 90 hester ala din et bedre kjøp enn 116 hesters versjonen fra 89-93. Spes om man kjøper chip fra Baktus speed (TM) 8)
Post Reply