Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Motoren min har siden i høst slitt med dårlig bunndrag. Motoren drar dårlig opp mot ca 3000 omdr. Når den når opp i omtrent 4000, så røsker det til og motoren sparker fra. Jeg har funnet en tråd på miata.net der noen med samme symptomene hadde en defekt o2-sensor.
Denne skiftet jeg i sommer, så den burde være i orden. (jeg kjøpte selvsagt budsjettmodellen til mx5parts (den som må skjøtes på eksisterende støpsel), så kanskje jeg har gjrt noe feil?))
Uansett. Jeg har vært hos doktor Erik her på forumet, og testet ut Rudolf. (fantastisk! ) Erik testet min bil og det er ikke tvil om at det er noe serøst feil. Det vi lurer på er om timingen kan ha forandret seg sånn ut av det blå. Altså at regreima har hoppet over en tann helt av seg selv?
Regreima ble byttet for tre år siden, og veivtapp og alt det der skal være i orden.
Har du dårlig kontakt på din ny-spleisa O2 sensor?
Computerstyringa switcher over fra closed-loop til open-loop ved 4000 RPM, så endret oppførsel ved 4000 indikerer at det kan ha med O2 sensor å gjøre - den er hovedinput under closed loop, og har ikke noe effekt i open loop. Hvordan går bilen når den er kald? Ser den er vond å starte, men hvis den går bedre før tempen er oppe kan det også indikere O2 sensor (den er i open-loop, dvs bruker ikke O2 sensor de første minuttene).
Men bytt i det minste kjølevann-temp-sensoren som tracking foreslår, det er billig test.
Pluggledninger er ellers en av mine favoritt-syndebukker, sjekka dem?
Hei Baktusbror.
Takker for nyttig svar. Jeg har og hørt at O2-sensoren kan være syndebukken. Men siden jeg byttet denne i sommer så tenker jeg automatisk at denne bør være i orden. Grunnen til at jeg byttet den er at jeg fikk målt for høye lambdaverdier. Jeg har ikke mfått målt verdiene etter byttet, så jeg vet jo ikke om den funker. men jeg skal sjekke den på nytt. Kan jo være at selve "spleisen" har løsnet.
Når det gjelder kaldstart, så starter bilen normalt og legger seg på 1100 omdr. etter 5 sekunder detter turtallet til 7-800 og motoren går dårlig. jeg har lagt merke til at det lukter noe bensin. Hvis jeg prøver å kjøre, så drar motoren ekstremt dårlig. Når tempen er oppe så går motoren "etter forholdene" normalt.
Siden det lukter bensin så skulle jeg tro at motoren får for mye bensin og "drukner"?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg ringte til svendsens Eksos. De mente at hvis katalysatoren var tett, så ville ikke motoren reagert slik den gjør, over 4000 omdr. Da ville den faktisk dauet enda mer. Dessuten har jeg bra trykk i endestussene mine (har 2 ) så det tyder vel på at det er god gjennomtrekk.
Har forøvrig også fått låne en ny coil som jeg har montert for testing. Det gjorde ikke noe fra eller til, så da er ihvertfall det komponentet i orden, (ja pluss katten, da. Det blir 2 friske komponenter )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
hadde akkurat samme symptomer selv nå rett etter nyttår, dro på Torshov bilrekvisita (prat med Erik som jobber der) og bestilte en ny Bosch lambdasonde. Har ikke hatt symptomene siden
Bare husk på å la lederen bli VARM før du lodder, ellers hefter ikke tinnet på den rustfrie lederen som er i kablene til sonden (snakker av erfaring, løsna 2 ganger på den forrige jeg lodda før jeg fant "trikset")
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
TurboLag wrote:hadde akkurat samme symptomer selv nå rett etter nyttår, dro på Torshov bilrekvisita (prat med Erik som jobber der) og bestilte en ny Bosch lambdasonde. Har ikke hatt symptomene siden
Bare husk på å la lederen bli VARM før du lodder, ellers hefter ikke tinnet på den rustfrie lederen som er i kablene til sonden (snakker av erfaring, løsna 2 ganger på den forrige jeg lodda før jeg fant "trikset")
Den lambdasonden jeg har fra mx5parts skulle ikke loddes, men det fulgte med en skjøte-kabelsko og en gummihylse (krympeplast) som man skulle legge over.
Jeg mener jeg har gjort jobben skikkelig, men igjen. Det er verdt å ta en ekstra titt på det.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg er redd man kan holde på en stund med denne typen problem.
Du kan skifte deler til krampa tar deg og enhver du spør, vil ha sin teori.
Det å bytte del som du byttet i fjor, blir meningslløst spør du meg.
Kanskje du bør ta deg er tur til merkeverksted (Ullern Bil).
De har diagnoseutsyr, måleinstrumenter og kompetanse.
I Troubleshooting Guide i Workshop Manual er det en herskare av mulige årsaker til de problemer du har der.
Å stå i gata og skifte deler på måfå kan bli et meeget frustrerende prosjekt.
Mener nå jeg ......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
TurboLag wrote:hadde akkurat samme symptomer selv nå rett etter nyttår, dro på Torshov bilrekvisita (prat med Erik som jobber der) og bestilte en ny Bosch lambdasonde. Har ikke hatt symptomene siden
Bare husk på å la lederen bli VARM før du lodder, ellers hefter ikke tinnet på den rustfrie lederen som er i kablene til sonden (snakker av erfaring, løsna 2 ganger på den forrige jeg lodda før jeg fant "trikset")
Den lambdasonden jeg har fra mx5parts skulle ikke loddes, men det fulgte med en skjøte-kabelsko og en gummihylse (krympeplast) som man skulle legge over.
Jeg mener jeg har gjort jobben skikkelig, men igjen. Det er verdt å ta en ekstra titt på det.
Ja spørs dette, på min bredband sensor så eg svidde ledninger, der kjøpte eg bedre skjøtestykker med krympeplast, men etter en stund så sluttet det å funke, så eg måtte nok lodde ja, så nå er det liv i denne ja.
Rudolf wrote:Jeg er redd man kan holde på en stund med denne typen problem.
Du kan skifte deler til krampa tar deg og enhver du spør, vil ha sin teori.
Det å bytte del som du byttet i fjor, blir meningslløst spør du meg.
Kanskje du bør ta deg er tur til merkeverksted (Ullern Bil).
De har diagnoseutsyr, måleinstrumenter og kompetanse.
I Troubleshooting Guide i Workshop Manual er det en herskare av mulige årsaker til de problemer du har der.
Å stå i gata og skifte deler på måfå kan bli et meeget frustrerende prosjekt.
Mener nå jeg ......
Erik
Jeg er så absolutt enig i at det er en liten jungel av faktorer som kan forårsake mine problemer, og at det beste nok er å overlevere bilen til et mazda-verksted. Problemet er at de har to ukers ventetid, og jeg klør i fingra etter å få orden på dette her.
Jeg har kjøpt med Rod´s Enthusiast Manual, så nå tenker jeg gå dypere ned i materien. Så skal jeg selvsagt sjekke ut den O2-sensoren, selv om den er knapt et år gammel.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg sjekket "klemme koblingen som skjøter ledningen fra lambda til ledningen fra kontakten. det satt fast, men jeg kunne faktisk trekke ut den ene ledningen ved å dra hardt i den. Uansett. Jeg har loddet ledningene sammen og motoren reagerer faktisk annerledes. Ved kaldstart legger den seg nå på normalt turtall (1200 omdr) Ingen dropp til 800, som tidligere. Turtallet vugger litt opp og ned, men det holder seg forholdsvis stabilt.
(jeg mistet 02-sensoren i kjøkkengulvet da jeg holdt på med loddinga. kan den ha tatt skade av det?)
Men det virker ikke som det dårlige bånndraget mitt har bedret seg
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35