Ytelsesøkninger som blir eu-godkjent

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

På den annen side er luftmotstanden mye høyere på en kald dag :cry:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Er bare å vippe ned lyktene da vettu... da er man klar for overlydsfart.... :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

uggla wrote:Er bare å vippe ned lyktene da vettu... da er man klar for overlydsfart.... :D
Flåklypa-prinsippet :twisted:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Tenkte på sånn her: http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... =0&lang=EN :)
eller er det ikke vits, like greit med vanlig luftfilter?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

den jr saken funker veldi mye bedre enn ett vanlig filter da du isloerer heilt for varme og får en kortere vei til motorn for lufta
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Luft temp: Tommelfingerregel er 1% effektøkning for hver 10 grader Fahrenheit (=5.555 grader Celsius) du kjøler ned inntakslufta. Hvis vi går ut fra 20 grader C forskjell mellom utetemp og under panseret, bør tempen utgjøre ca 2.5 hester.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Blir den godkjent på eu-tester da? Og den er vel ikke koblet til luftmengdemåleren`?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Du mener JR Cold Air Intake? Lufta går gjennom luftmengdemåleren (LMM), ja. Det er det som er vitsen, LMM og IAT (Intake Air Temp sensor) gir hjernen info om hvor mange luftmolekyler som er på vei inn, og hjernen regner ut passe porsjon med bensinsprut for å få passe blanding. Når du kjøler ned lufta, kommer det flere luftmolekyler inn i forbrenningskammeret, og hjernen følger på med mer bensin, med det resultat at det er mere "sprengstoff" i sylinderen når det smeller. Dermed flere hester.
User avatar
NiteLite
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 22 Aug 2007, 21:01
Location: Miata Country
Status: Offline

Post by NiteLite »

Noen var så vidt innom regress og gjeld i forbindelse med ulykker. Med tanke på regress fra forsikringsselskapet så skal det ganske mye til før de har mulighet til å bruke slikt. At bilen er modifisert er ikke i seg selv nok til at de kan gi deg regress, det kan derimot gi en erstatningavkorting slik som også har blitt nevnt tidligere.

For at du skal få regresskrav mot deg så må du enten ha forårsaket ulykken med overlegg eller at grov uaktsomhet fra din side var årsaken til ulykken. Typisk eksempel er hvis du kjører i selvforskyldt rus og havner i en ulykke som de kommer frem til at er din skyld.
2004 Titanium Grey Mazdaspeed MX-5 Til salgs
1993 MX5 (Solgt)
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

uggla wrote:Er bare å vippe ned lyktene da vettu... da er man klar for overlydsfart.... :D
Litt offtopic. men er det noen som vet om disse lyktene har noe å si på toppfart mtp vindmotstand? Senest i ettermiddag kappkjørte jeg med en ny A4, og da lukket jeg lyktene for å få bedre topphastighet. Når man kjører 1.6 må man bruke alle hjelpemidler :lol:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kappkjørte? Trodde det var folk i Honda Civicer som gjorde sånt :lol:

Tviler på at det er lyktene som tvinger ned toppfarten men :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

min første na fikk eg 185 på ved lyktene oppe, og ca 200 med de nede, så det har faktisk endel å si ved høyere hastighet,. så eg har de alltid nede for å spare miljøet.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Har aldri klart mer enn 195 på nåla selv. Har ikke testet skikkelig med lyktene oppe faktisk, tar de alltid ned i slike hastigheter...Bilen er jo litt daff fra 160 og oppover.
Kappkjøring er moro bixen, livets krydder. Hva skal du med en RX8 hvis du aldri får flist en Golf eller 320 :wink:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kjakan wrote: Kappkjøring er moro bixen, livets krydder. Hva skal du med en RX8 hvis du aldri får flist en Golf eller 320 :wink:
Når man har RX-8 så ser man på sjåføren i 320 som vil kappkjøre og rister på hodet og humrer litt og tenker at selv om den faktisk hadde vært raskere ville jeg heller hatt min bil ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Kjakan wrote:Litt offtopic. men er det noen som vet om disse lyktene har noe å si på toppfart mtp vindmotstand?
Ja, de har endel å si. De øker luftmotstanden som betyr økt forbruk og mindre topphastighet.

Første sommeren jeg hadde min så brukte jeg låvedørene endel. Tror jeg endte opp med sånn passe nøyaktige tall. 0,03-4 liter ekstra på mila med lyktene oppe (i 80-90 km/t). I lavere hastigheter har det lite å si. Luftmotstanden øker jo med kvadratet av hastigheten.

I tillegg ble det mer turbulens i kupeen (nedcabba seff :) ) med lyktene oppe.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply