Sommertur – hva er det, og hvordan foregår det?

Hvordan er det å dra på sommertur med klubben? Det kan for eksempel være sånn. Foto: Tore Strøm

Klubben arrangerer hvert år sommertur for medlemmene, og det er et populært arrangement. Har du ikke fått vært med på dette enda, usikker på hva dette er, ikke hatt anledning, eller kanskje ikke vært med på noen år? Her kan du få et innblikk i hvordan en sommertur foregår.

Intensjonen er at årets sommertur arrangeres på forskjellige steder omkring i Norge fra år til år. Helst også i ulike landsdeler. Eksempelvis har turen de senere år vært lagt til bl.a. Lofoten, Sunnmøre, Bergen/Voss, Daftö utenfor Strömstad (strengt tatt Norge, er det ikke?), Hitra/Frøya, Lindesnes/Stavanger og sist Røros/Inderøy/Stiklestad. Arrangementskomiteen er som oftest fra distriktet hvor turen skal foregå, da god lokalkunnskap er viktig. Det nedlegges et betydelig arbeide i planlegging. Turopplegget skal spikres, det avtales med aktuelle hoteller om priser og booking, kjøreruter skal legges opp, testkjøres og justeres, og påmelding skal håndteres. Når den jobben er gjort blir det et strålende opplegg med strålende MX-5-veier i fantastisk landskap (landet vårt er fullt av nydelige små veier). Og som regel i et fantastisk vær.

Som vanlig er det god stemning. Her er det ikke mer enn et lite bruktmarked som skal til.

Som i vårt miljø forøvrig er deltagerne en blandet forsamling av hyggelige mennesker i alle aldre og begge kjønn, med minst en ting til felles: Lidenskap for MX-5. I tillegg til fantastiske kjøreopplevelser er disse turene selvsagt også veldig sosiale, og man treffer både gamle og nye venner. Vanligvis er vi ca 50 biler og ca 80-90 personer på en vanlig sommertur. Rask hoderegning viser at ca halvparten kjører alene mens andre halvparten har med seg «kartleser» (en ektefelle eller venn) . I 2019 hadde klubben 20-års jubileum, og det feiret vi med et dobbelt så stort arrangement. MX-5-miljøet er stort og strekker seg over hele verden. Det er en sedvane i Europa at nasjonale klubber som jubilerer inviterer medlemmer fra de andre klubbene. Så vi inviterte like godt til et arrangement med ca 100 biler, med plass til 50 utenlandske biler og 50 norske, som startet ved Lindesnes og endte opp i Stavanger.

Det ble et ganske stort prosjekt, og bl.a. måtte vi leie inn egen bilferge til Lysefjorden da den ordinære ikke var stor nok! Koster det litt over 100 000 tusen sa du? Vi fikser!

Sommeren 2020 var vi nede på normalt nivå igjen med ca 50 norske biler. Nok et fantastisk arrangement, i et fantastisk vær med godt over 30 grader, arrangert i Trønderlag.

På vei gjennom fantastisk trøndersk landskap. Foto: Inger Lise Vist

De fleste bilene kommer fra Oslo og Østlandet. Ganske naturlig ettersom det er her det bor mest folk. Vanligvis organiserer deltagerne seg og kjører samlet til der sommerturen starter. Eksempelvis i 2020 startet selve turen på Røros, og deltagere fra fjern og nær samlet seg der i løpet av torsdag kveld før selve arrangementet startet fredag morgen. Da gis det ut og repeteres informasjon om arrangementet og om kjøreruter.

En kort pause i fantastiske omgivelser. Foto: Inger Lise Vist

Det er selvfølgelig en egen øvelse å kjøre en lang kolonne på 50 biler gjennom diverse veikryss, rundkjøringer og diverse uventede hindringer. Klubben har egne kjøreregler for dette med tanke på å holde seg samlet, trafikksikkerhet og hensyn til andre trafikanter. Det legges også inn små stopp langs ruta hvor man samles og kan kjøpe seg is, snacks og drikke, og sist men ikke minst, kanskje også finne seg et toalett. På et av stedene langs ruta er det booket for lunch.

Ny stopp. Denne gangen for is, brus, kaffe – og toalett. Foto: Inger Lise Vist

Når kjøredagen er over samles man på hotellet for litt egentid, etterhvert en middag og videre sosialt samvær utover kvelden. Fredagens etappe endte opp i nydelige omgivelser på Jægtvolden Fjordhotell på Inderøy.

For en beliggenhet etter en dag på landeveien! Det ble en hyggelig og sosial sommerkveld i disse omgivelsene. Foto: Inger Lise Vist

Hvis forholdene ligger til rette for det blir det laget opplegg for banekjøring. Da har du muligheter for å få testet både bilen og deg selv i trygge omgivelser. Kjempegøy! Denne gangen hadde vi banen i Verdal, som passer godt for MX-5, hele dagen for oss selv.

En gjeng forholdsvis voksne gutter som fremdeles leker med biler. Foto: Klubben

Banekjøring er selvfølgelig frivillig, og de som heller vil kjøre tur gjør det. De andre kjørte eksempelvis en rute kalt «Den gyldne omvei», en sammenslutning av aktører innen kunst og håndverk, småskala matprodusenter, akevittbrenneri, ølbryggeri, ysteri m.m. langs svingete fylkesveier i Inderøy, også kalt Trøndelags Toscana.

Det er som regel ikke noe å si på været. Fordi vi fortjener det. Foto: Inger Lise Vist
Ja, det smakte helt nydelig… Foto: Inger Lise Vist

Lørdag, etter kjøring avholdes normalt klubbens årsmøte. Etterfulgt av en såkalt «Årsmøtemiddag» sponset av klubben. Sommerturen er over med dette, og søndagen går til hjemreise i små grupper eller alene. Noen velger også å starte ferien sin da, og kjører mett og lykkelig videre på nye eventyr.

Høres dette ut som noe for deg? Følg med på forumet og vår Facebookgruppe for å få med deg informasjon for neste sommertur når det offentliggjøres. Du er hjertelig velkommen til å bli med!